Startsida / Inlägg

”Uncharted 4” en verklighetsflykt för funktionshindrade

av Effie Karabuda

Naughty Dog arbetade aktivt med att göra actionäventyret ”Uncharted 4: A Thief’s End” tillgängligt för alla oavsett funktionshinder. Se den inspirerande videon här. 

Den välrenommerade spelstudion Naughty Dog har inte direkt gjort sig känd för sina enkla kontroller. Att bli jagad av zombies i ”The Last of Us” och samtidigt försöka få till ett bra sikte är något som många vana gamers klarar av med lätthet – men för personer med vissa handikapp blir upplevelsen inte alls lika smidig. Inför släppet av ”Uncharted 4” valde därför studion att se över sin mekanik och anpassa den efter flera människors behov.

I en nypublicerad video berättar Naughty Dog-anställda om sitt arbete kring lättillgängligheten, samtidigt som en person med funktionshinder delar med sig av sina upplevelser. Vikten av att ingen ska behöva känna att de inte kan interagera med ett spel understryks många gånger.

Rullstolsburna Josh Straub säger att han inte kunde ta del av alla underhållningsformer under sin uppväxt. Han menar att utvecklarna måste inse att tv-spel är mer än bara nöje – det fungerar även som en slags verklighetsflykt från allt det jobbiga med att vara funktionshindrad. Spelen skapar ett tryggt socialt sammanhang där man inte bedöms på grund av sitt utseende utan snarare baserat på prestation.

Nyckeln till att öppna upp ”Uncharted 4” för alla var att göra kontrollerna mer flexibla. Naughty Dog fixade till exempel så att kameran riktar in sig på sitt mål automatiskt, eller att hålla ner en knapp under en längre tid fyller samma funktion som att trycka på den upprepade gånger. Även färgblinda har det numera lättare att urskilja olika lag i multiplayerläget då man har bytt ut grönt mot blått.

Straub avslutar den upplyftande videon med att säga; ”När jag spelar ’Uncharted’ är jag inte begränsad till en rullstol. Jag blir en äventyrlig skattsökare som Nathan Drake. Den korta perioden av verklighetsflykt är anledningen till varför tillgänglighet är livsviktigt. Om fler spel erbjuder det, kan fler personer med funktionshinder fly och få ett bättre liv”.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB