Startsida / Inlägg

”Mekorama” ett mekaniskt mirakel

av Effie Karabuda
mekorama1
Rate

Mekorama

Från 4 år

Gratis

Format: iOS, Android

Utvecklare: Martin Magni

Mobilpusslet ”Mekorama” är klockren i sin enkelhet och kan förtrolla vem som helst med sitt 3D-maskineri. 

Mobilspel är för många ett tidsfördriv eller en kort kick, men ”Mekorama” är ingenting man vill stressa igenom. Det svenskutvecklade pusselspelet fångar mig med sin klarhet och uppfinningsrikedom.

En liten robot ska ta sig från punkt A till punkt B genom olika banor som kan vridas i 360-grader i 3D. Banorna kallas för dioraman och det finns hela femtio stycken att knäcka. Upplägget påminner förvånansvärt mycket om iOS-konstverket ”Monument Valley” där jag ständigt fick vrida på byggnader för att slutligen hitta en passande väg. Men ”Mekorama” bjuder på en mer industriell, grov och strukturerad estetik jämfört med ”Monument Valleys” sagolika och förskönade grafiska profil.

Jag tar mig smidigt fram på olika fyrkantiga punkter, men det går inte bara att trycka på slumpmässiga ställen och hoppas på att nå målet utan någon som helst ansträngning. Jag behöver vända på omgivningen, hitta små skrymslen och lyfta upp plattformar för att ta mig förbi alla hinder. Ibland får jag flytta på andra robotkompisar, färdas upp och ner och till höger och vänster för att sedan helt magiskt hamna på rätt plats.

mekorama2

Konceptet är lätt att följa genom hela resan. Även när banorna blir mer invecklade och jag kastas ner under vatten, in i labyrinter eller i storslagna tempel så slår reflexerna in och lösningarna är alltid nära till hands. Det är en hårfin gräns mellan mekanik som känns utmanande respektive förutsägbar, men ”Mekorama” balanserar den med perfektion.

Om man vill så finns det möjlighet att skapa sina egna banor i en klassisk ”Minecraft”-anda där block och komponenter byggs på varandra. Spelaren får tänka fritt och tvingas inte på några funktioner. Appen släpps också gratis och om man har lust kan man betala för att få vissa ledtrådar eller ge bort en slant för att stötta spelskaparen. Donationer finns där som ett val och inte som ett måste för att ta sig vidare.

Det finns många robotspel med liknande koncept, men ”Mekorama” lämnar ett speciellt avtryck. Små och välgjorda detaljer vävs ihop till ett enda underverk. Ibland är det ändå otroligt att något så litet kan rymma en sådan storhet.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB