Startsida / Inlägg

EXKLUSIV INTERVJU! Microsoft-chefen: ”Det är inte rätt tid för Virtual Reality”

av Effie Karabuda
X-Box Slim

EXKLUSIVT! Effie satte sig ner med Microsofts Shannon Loftis och pratade om de nya Xbox-konsolerna, tvivlet kring Virtual Reality och HoloLens framtid. 

Jag möter Shannon Loftis, Microsofts egen ”head of publishing”, i ett luftkonditionerat rum på gränsen till olidligt kallt. Hon bjuder mig på en ännu kyligare vattenflaska. Det märks att hon är van vid E3-rutinen – artighetsfraserna, bjuda på dryck och det sedvanliga PR-snacket.

Som en gammal Microsoft-veteran har Loftis en personlig relation till företagets speltitlar. Årets nyhet ”Forza Horizon 3” överröstes av lovord och hon erkänner att hon har spelat det kanske lite för mycket. Förutom den mer glamourösa delen av jobbet vilket inkluderar förtittar på stora racingspel och pampiga events, finns det ändå saker hon fortfarande kämpar med.

– Mycket är utmanande för mig. Till exempel att göra såna här pressgrejer, nä jag skojar, det är ändå ganska kul… Men däremot kan oväntade problem i spelutvecklingsprocessen verkligen ställa till det. Nyligen utannonserade vi att ”Crackdown 3” blir försenat till 2017. Det var riktigt jobbigt att göra folk besvikna, säger Shannon Loftis. 

Annars beskriver Loftis sitt jobb som det bästa i hela världen. Hon älskar att arbeta med utvecklare från alla håll och kanter och hjälpa dem föra över titlar till Xbox plattform. Men den största tjusningen ligger i att ständigt samla på sig nya intryck.

– Jag anställer alltid folk som är mycket smartare än jag så att jag kan lära mig saker av dem. Som företag är vi väldigt självkritiska och värderar inlärning framför kunskap. Som tur är har jag inte behövt leta efter någon ny chef, eftersom att det har funkat så bra med Phil Spencer. Vi har ett fantastiskt utbyte.

forza

Det här året blev Microsoft minst sagt uppmärksammade för sina konsoler – den smala Xbox One S och kraftfulla Project Scorpio. Inspirationskällan till hårdvarorna har visat sig vara konsumenterna. 

– Alla våra idéer kommer från gamers. De är själva centrumet för allt vi gör. Och självklart vill våra Xbox-spelare få chansen att ta olika val och kunna skräddarsy efter sina egna behov. Därför är Xbox One S och Scorpio ett steg i ledet till att ta Xbox bortom konceptet av endast en konsolgeneration.

Men är tre konsoler på marknaden verkligen rätt väg att gå? Varför kunde inte Microsoft klämma in alla bra egenskaper i en enda produkt? Loftis känner sig säker på den nya riktningen.

– Vi vill fortsätta att vara uppfinningrika utan att kompromissa. Visst skulle vi kunna be folk att vänta tills vi har alla dessa inslag i en och samma konsol. Men många spel kommer ut det här året och de flesta vill inte vänta ett helt år för att kunna spela dem. Xbox One S är perfekt för någon som vill komma in i konsolfamiljen och är osäker på vad som passar en, eftersom att den har ett rimligt pris och är lätthanterlig. Och Scorpio fyller också sin funktion för de som vill satsa på 4k-gaming. Allt handlar om möjligheten att få välja.

Det har varit ganska tyst från Microsoft på Virtual Reality-fronten. Förra året på E3 fick vi ta del av HoloLens – deras holografisk dator som projicerar olika bilder med hjälp av ett headset. Loftis menar att dessa två tekniknyheter behöver tid för att kunna formas.

hololens

– Jag fascineras av Virtual Reality, mestadels för att jag ser hur utvecklarna går igång på det. Men jag är faktiskt inte helt säker på att det här är rätt tid och plats för VR. Det finns fortfarande många problem som behöver lösas. Men vi har ändå våra samarbeten med både Oculus och Valve. Det finns definitivt någonting där som vi vill utforska, men jag vet inte när det kommer att slå igenom.

HoloLens är däremot mer aktuellt för Microsoft i och med att de redan har börjat skicka ut produkten till olika utvecklare.

– Det är inte bara spelstudior som kan dra nytta av HoloLens. Även apputvecklare och i princip vem som helst. Upplevelsen är ju väldigt indragande i Mixed Reality. Bara grejen att en karaktär kan kliva in i rummet, sätta sig på en soffa och börja prata med dig är otroligt häftigt. 

Loftis och Xbox har flera planer för framtiden. Vi kommer att få följa framfarten av ”cross play” där miljontals spelare på både PC och konsol kan tävla mot varandra. Loftis säger att ju fler gamers som de får in i sitt community, desto större blir chanserna att få dem att samarbeta. Men det finns alltid en grundpelare som Microsoft håller fast vid oavsett alla tekniska innovationer.

– Vi suktar alltid efter förändring. Alla våra förbättringar är till för att hitta ett nytt sätt att berätta en historia på och skapa äventyr. I slutändan är det ju ändå spelutvecklingen som står i fokus.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB