Startsida / Inlägg

”Diabotical” – skjutarspelet som ska ta tillbaka ”Quake”-nostalgin

av Effie Karabuda
jamesdiabotical
James ”2GD” Harding leder utvecklingen av ”Diabotical”.

Det tog fyra dagar för förstapersonsskjutaren ”Diabotical” att finansieras på Kickstarter. James Harding ska återta 90-talets arenor med en släng av humor.

– Ärligt talat var Kickstarterkampanjen lite läskig att få ut. Det var en enorm lättnad när den positiva responsen strömmade in. Vi är alla peppade på att släppa spelet i betaversion när det väl är dags, säger James Harding, grundare av The GD Studio, om deras kommande spel ”Diabotical” som finansierades för 110.000 euro på fyra dagar.

James ”2GD” Harding är kanske mest känd som en ganska uppkäftig men samtidigt väldigt sympatisk e-sport-profil. Det är inte sällan han har hamnat i blåsväder. Idag driver han inte bara ett mediahus, en agentur och är content creator med flera andra inom e-sportvärlden – utan arbetar först och främst med sitt drömprojekt ”Diabotical”. Arena-skjutaren har länge varit i görningen.

– Redan i början av 2000-talet var jag en ”Quake”-spelare och fick på så sätt kontakt med e-sporten när den precis väcktes till liv. Sedan dess har jag varit väldigt förtjust i just arena fps-genren. Under alla år som jag har följt e-sporten har jag sett genrer komma och gå, men har länge känt att arena-skjutare inte fått tillräckligt med uppmärksamhet, säger Harding.

diabotical2

Efter flera år i branschen där Harding bland annat skötte livesändningar för ”Dota 2” och ”Starcraft 2” – har han nu klivit in i en helt annan roll. Tidigare var han och The GD Studio beroende av hur spelutvecklarna formade sina spel och communitys, och tvingades forma sitt material utefter deras koncept. Men till slut bröt sig studion loss för att kunna gå sin egen väg.

Harding slog ihop både nya och erfarna spelutvecklare från Sverige med bra koll på e-sport, med föredetta ”Quake”-proffs. Tillsammans skulle de skapa arenamagi. Planen gick i lås 2010 när alla papper började skrivas på.

– Med ett självförtroende som egentligen är helt ogrundat, ville jag se om The GD Studio kunde ta sig an esportgiganterna.

Hittills ser ”Diabotical” ut att bli en succé. Harding tror att det beror på att många gamers länge har längtat efter att få se arenagenren återupplivas. ”Quake” släpptes 1996 och flera fans väntar fortfarande på en värdig efterträdare.

– Arena fps fokuserar på stora utrymmen, lättillgänglighet och storytelling som dagens skjutarpel saknar. Missförstå mig inte, de kan vara grymma också. Men de är annorlunda. Arenaskjutare har försummats alldeles för länge av studior som egentligen var pionjärer i genren. Fast ”Quake Champions” ser väldigt lovande ut! 

diabotical3

Det som verkar utmärka ”Diabotical” jämfört med konkurrenter som ”Overwatch” är dess säregna karaktär, självdistans och intelligenta humor. Harding menar att Blizzards spel är mainstream, medan ”Diabotical” ger spelaren mer av en utmaning med hjälp av en pedagogisk inlärningskurva.

– Vissa spelskapare är väldigt rädda för hur communityt kommer att reagera på något som sticker ut från mängden. The GD Studio har alltid värderat underhållning, bra manus och grymma karaktärer. Vi vill injicera vår studios personlighet i allt vi gör.

Inom ett år kommer Kickstarter-backarna och alla andra att få kasta sig in i de actionfyllda arenorna. Framtidsmålen är väldigt tydliga för Harding och hans team.

– Vår största utmaning är fortfarande spelutvecklingsbiten. Att lyckas släppa spelet. Om vi klarar av det, kan vi växa och röra oss mot andra titlar så småningom. Vi vill höja ribban för tävlingsinriktade spel.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB