Startsida / Inlägg

”One Night in Karazhan” spelar med säkra kort

av Per Landin
onenight1
Rate

Hearthstone: One Night in Karazhan

Från 7 år

Format: PC, iOS, Android

Pris: Ca 170 kr

Utvecklare: Blizzard Entertainment

Utgivare: Blizzard Entertainment

Det månadsfärska äventyret till ”Hearthstone” följer en beprövad modell. Frågan är bara om den verkligen tål att upprepas.

Det är svårt att inte älska den stundtals lättsamma och säregna stil som präglar Blizzards populära kortspel ”Hearthstone”. Succén lånar friskt från sitt systerspel ”World of Warcraft” och har anammat en vrickad design där musikaliska shownummer och humoristiska inslag är vardagsmat. ”One Night in Karazhan”, ”Hearthstones” senaste äventyr, är inget undantag.

Den här gången kretsar allt kring ett enda stort party som för tankarna till ”Saturday Night Fever. I tornet Karazhan får du kämpa mot allt från kränkta demoner och dryga speglar till mordlystna bestick och teaterskådespelare i jakten på 45 nya samlarkort att skapa lekar med.

onenight2

”One Night in Karazhan” är en expansion som faller i kategorin ”soloäventyr”. Dessa skiljer sig från det vanliga konceptet där Blizzard helt enkelt bara släpper nya kort, så som med förra uppdateringen ”Whispers of the Old Gods”. Som singelspelare får jag i stället besegra 13 bossar för att få tillgång till alla de nya korten. Det sker också stegvis där en fjärdedel av innehållet släpps en vecka åt gången. Utmaningarna i sig är dock ganska enkla pussel där varje boss har en egen gimmick som måste överlistas med en väl komponerad kortlek.

Att Blizzard släpper dessa uppdateringar i rasande takt (ca var 4-5:e månad) är både på gott och ont. Visst är det en närmast magisk känsla att få skapa nya lekar och ge motståndare på nöten med en klaffande idé. Det enda problemet är att man lätt hamnar på efterkälken om man inte håller sig uppdaterad med utgivningstakten, på grund av alla nya regler som kommer och går.

onenight2

Även om “One Night in Karazhan” bjuder på ett par väl spenderade timmar med härlig Warcraftisk internhumor och underhållande bossmekaniker är det något som saknas. Detta är trots allt Blizzards fjärde soloupplevelse. Sedan mallen introducerades med ”Curse of Naxxramas” har upplägget varit relativt intakt och oförändrat. ”Karazhan” introducerar inga nya kortregler utan kompletterar mest till redan existerande lekar. Det är inte nödvändigtvis dåligt, bara väldigt matt. Att Blizzard dessutom drar ut på det hela och släpper en del varje vecka säger lite om hur begränsad själva expansionen är sett till tidsinvestering.

I slutändan vill ”Hearthstones” spelare mest av allt ha nya kort, vilket vi också får. Resan dit sker med pompa och ståt för en väldigt billig peng med flera varierande strider att bemästra. Vi kan bara hoppas på att nästa äventyr vågar ta ut svängarna lite mer.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB