Startsida / Inlägg

”ReCore” är bra men inte nyskapande

av Effie Karabuda
ReCore Horizontal Key Art
Rate

ReCore

Från 16 år

Format: Xbox One, PC

Pris: Ca 399 kr

Utvecklare: Comcept, Armature Studio

Utgivare: Microsoft Studios

Actionäventyret ”ReCore” är rädd för att misslyckas och följer spelreglerna till punkt och pricka. Konsekvensen blir schysst underhållning, men utan någon själ.

Inledningsvis känns ”ReCore” som ett sommarlovsprogram taget från Barnkanalen. Tjejen Joule ger sig ut på äventyr iklädd shabby chic-trasor från 2001 på ökenplaneten Far Eden med sin skällande robothund Mack. Hej hopp, vi är alla strandsatta kolonister i tjottahejti men det är ju alltid skoj att slå på lite plåtdelar! Här ska det jagas farligheter! Allting är så himla spännande! Den amerikanska hurtigheten och bristen på skarpt intellekt slår rakt igenom tv-skärmen.

När man inte kan framföra ett djupare budskap, är det helt enkelt bättre att bara lägga krutet på att skapa bra underhållning – vilket utvecklarna Comcept och Armature Studios sannerligen har gjort. Mekaniken är busenkel att förstå. Matcha färg på vapen med färg på robotmonster. Skjuta allt jag orkar. I sluttampen drar jag ut maskinernas kärna med hjälp av ett rep och så var saken klar. Fienderna varierar i storlek, utseende och motstånd. Jag guidas igenom en balanserad upplevelse där man har tänkt på precis allt. Så fort det blir för mycket ”pang pang” slussas jag in en nötknäckande pusselsekvens. Där kanske jag får hoppa mellan pyttesmå plattformar eller samla bots för att låsa upp dörrar.

recore2

Kompanjonerna fyller såklart sin funktion. Min lojala vän Mack är utbytbar och kan stå över sin tur när jag behöver hjälp av en mer användbar filur – till exempel spindeln Seth. Han gör så att jag kan klättra och glidflyga på diverse anordningar som kickar igång min höjdskräck. Dessutom kan jag utnyttja mina kompanjoner, få dem att ta skada och på så sätt skydda mig från tunga attacker. Det går även att uppgradera mina bots och finslipa på deras olika delar.

Allting görs ”by the book”. Det är nästintill kalkylerat att jag ska ha roligt när jag spelar. Det är som om Microsoft har stått och pekat på ett Excel-ark som redogör vilka nödvändiga element som behövs för att göra spelarna nöjda. Äventyret är så pass väl uträknat att jag egentligen inte har så mycket att klaga på. Mina ögonlock förblir vidöppna trots att jag har spelat flera timmar i sträck och intresset att utforska nya dungeons finns alltid där. Jag har det väldigt trevligt i stunden, fast risken är stor att den här Xbox-satsningen är lite för intetsägande och kommer att raderas ur min trånga spelminnesbank om något år.

”ReCore” må spela sina kort rätt och bjuder på omväxlande gameplay. Men man ska aldrig köra “copy, paste”-modellen och skapa något som alla andra spel redan har skapat. Då återstår bara ett opersonligt mainstream-koncept som vill behaga allt och alla.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB