Startsida / Inlägg

Släpp fram de kvinnliga fettvalkarna!

av Effie Karabuda
anacroft
Ana från ”Overwatch” må vara några år äldre än Lara Croft från ”Tomb Raider” – men är minst lika cool.

Det är dags att överge tajta Lara Croft-kroppar och satsa på tjocka häxor med skvalpande fettvalkar i stället. Upp till bevis, spelbranschen!

Det finns ett bäst före-datum på spelvärldens kvinnliga karaktärer. Om man inte har synliga magmuskler, pinnsmala ben och minst en C-kupa platsar man oftast inte på ett spelomslag. Amy Schumers sketch Last Fuckable Day om kvinnliga skådespelare som inte är knullbara efter en viss ålder, går tyvärr att applicera även på spelvärlden. Medan silverräven Solid Snake har hållit igång i åratal i ”Metal Gear Solid”-serien och är i stort behov av en botoxinjektion i pannan, har 90-talets ”Tomb Raider”-ikon Lara Croft ett ansikte lika purungt och lent som en bebisrumpa.

Faktum är att det knappt fanns kvinnliga huvudkaraktärer i spel för inte så längesedan. Men när de väl gjorde sin entré var de tvungna att se ut som sex vandrandes på två ben för att ens ha ett existensberättigande. Missförstå mig rätt, på ett sätt är jag tacksam över ”lollipop-slickande tjejer i cheerleader-utstyrslar eftersom att de ändå har fört utvecklingen vidare. Som en motreaktion på de sensuella brudarna hamnade vi i fas 2 – där plattbystade och inte ett dugg objektifierade hjältinnor som Faith i ”Mirror’s Edge” är mer än välkomna. Men fas 3 är ännu inte nådd. Jag saknar fortfarande kvinnliga roller med mer svängrum.

Var är de groteska häxorna med en Gerard Depardieu-näsa, varfyllda blåsor och magar som liknar böljande vattensängar? Kvinnorna som är 40 + och något annat än överbeskyddande pannkaksstekande mödrar? Tanterna i leopardmönstrade nylonstrumpbyxor som löser blodiga mordgåtor? Visst har spel som ”Dark Souls” snuddat vid otäcka kvinnomonster, och ”Overwatch” släppte nyligen medelåldershjälten Ana som dessutom inte är kritvit – men vi har en lång väg kvar att gå.

Spelbranschen som är ung och relativt oförstörd har möjlighet att gå i bräschen för en helt ny porträttering av tjejer. Till skillnad från film, teve och teater som är betydligt äldre medier och fast i gamla mönster, kan spelvärlden lätt rita om kartan. Jag säger bara: ta chansen!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB