Startsida / Inlägg

Svårt att inte älska ”Civilization VI”

av Per Landin

civvi1

Rate

Civilization VI

Från 12 år

Format: PC, Mac

Pris: Ca 469 kr

Utvecklare: Firaxis Games

Utgivare: 2K Games

”Civilization VI” tar det bästa från sin historia, finpolerar kanterna och lägger till subtila nyheter. Resultatet är kanske årets bästa strategispel.

Året är 1880 e.Kr. och det regnar eld och ond bråd död över Rom. Till ett aldrig sinande bombardemang från det japanska imperiets fältkanoner har kejsar Trajanus fått se sina legioner förintas bit för bit, och kvar står slutstriden om huvudstaden. En gång i tiden var vi trogna allierade, men vänskapen blev ohållbar i takt med att mitt rike blev allt mäktigare och ärelystet. Gandhi, Cleopatra och Peter II av Brasilien – alla har de fallit offer för min hand. Men trots min militära överlägsenhet faller inte Rom denna dag. Mitt fälttåg avbryts istället i samma stund jag upptäcker att klockan skenat in på bara småtimmarna. Jag har spelat ”Civilization VI” oavbrutet i 12 timmar.

Att Firaxis turordningsbaserade strategiserie har den effekten är inget nytt.  Med sitt brädspelsliknande upplägg och komplexa spelsystem är det mitt jobb att axla en av historiens stormakter i mänsklighetens vagga, bygga det från grunden och härska över världen. Det är ett åtagande som kan ta många timmar då spelsessionerna tenderar att bli långa. Inte nog med att jag ska överleva genom en drös olika tidsåldrar – teknologi måste utvecklas, diplomati tillämpas och fullskaliga krig utkämpas för att jag ska skrivas ned i historieböckerna.

civvi2

Den första förändringen jag noterar i nya ”Civilization VI” är den visuella flytten bort från halvrealismen som präglat dess föregångare till en mer serietecknad stil. Paletten är färgrannare än tidigare, vilket märks på både kartan och enheterna från de totalt 20 olika civilisationerna. Utbudet av härskare bjuder på stor mångfald, men också ett spännande system där varje härskare har sina unika egenheter och agendor de följer. Detta påverkar i hög grad de beslut jag tar under spelets gång och ger en extra dimension i sättet ett parti kan vinnas på. Och visst är det tråkigt att Sverige fått se sig bortpetade till fördel för Norge som en av civilsationerna, men det är bara att gilla läget.

”Civilization VI” är inget historiskt dokument, fast det har en märklig förmåga att glorifiera mänskligheten och dess bedrifter på ett sätt som gör det svårt att inte älska det. Spelet är så väl presenterat, med allt från musik och utseende och till Sean Beans underbara berättarpipa. Firaxis levererar en tajt produkt som tar ett omtyckt koncept och förfinar det ytterligare. I dagsläget lider dock spelet av ett par mer eller mindre irriterande buggar, som de förhoppningsvis tar itu med i en inte allt för avlägsen framtid.

Rom byggdes kanske inte på en dag, men jag hoppas den faller på två. Ikväll fortsätter jag garanterat min ärelystna jakt på världsherravälde – ett rike i taget.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Emelie Anderberg
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB