Startsida / Inlägg

EA-chefen Patrick Söderlund: ”Jag vill inte tjäna pengar”

av Effie Karabuda

patricksoderlund1
Foto: Electronic Arts
Patrick Söderlund. Bara namnet gör många helt kollriga. Han är en av de högsta hönsen på Electronic Arts, men han vägrar att se sig själv som en superstjärna.

När jag kliver in i pressrummet på Comic Con-mässan, så vänds alla blickar mot den nästan två meter långa mannen bakom mig. Inte för att han är stor som en basketspelare. Utan för att han är Sveriges, och nästan världens, mäktigaste spelentreprenör. Patrick Söderlund är något så tjusigt som ”executive vice president” för en av branschens främsta företag – Electronic Arts. Han har ansvar för 26 studior och ungefär 5000 anställda utspridda i olika länder.

– Jag hör det sällan själv, men jag vet att andra snackar om att jag har makt. Folk ser mig stå på scenen på E3 i Los Angeles och jag tror absolut att det finns en romantiserad bild kring hela den livsstilen, säger Söderlund.

Det rapporteras ofta om hur många miljarder Söderlund sitter på och hur han har nått sin framgång. Men själv är han totalt ointresserad av alla siffror.

– Jag tog mig in i branschen för att göra spel, inte för att jag vill tjäna pengar. Med den synvinkeln är det lättare att hitta lugn och ro och inte få hybris. Att bara tänka på pengar är alldeles för kortsiktigt, man får inte glömma att spel är en kreativ skapandeprocess.

Patrick Söderlund på mässan E3. Foto: Dan R. Krauss/Getty Images.
En av alla studior som Söderlund sköter under EA:s flagg är svenska DICE som bland annat gjort succé med ”Battlefield”-serien. Det är också den studio som har lyckats sätta Sverige på den internationella spelkartan, vilket är en position som Söderlund verkar se ödmjukt på.

– Vi tänker aldrig att ”åh, vi är störst av alla i Sverige!”. En massa andra svenska konkurrenter har också slagit igenom. Det finns en slags gemenskap här som faktiskt är ganska cool och unik. Om en annan utvecklare lyckas, så gläds vi med dem. Och vi lider med dem om det går dåligt. Den svenska spelindustrin har ett brödraskap som inte alls existerar i till exempel den amerikanska.

Söderlunds åsikter har stor inverkan på våra mest älskade speltitlar, men trots det tunga ansvaret är han aldrig orolig för att göra bort sig.

– Alla människor gör misstag, jag också. Förhoppningsvis tar man fler bättre beslut än sämre, och då får man se resultatet som en team effort och ge andra kredden. När saker inte går som planerat får jag se över situationen och lära mig något av den.

Det gäller att han har rätt människor runtomkring sig för att få så många olika infallsvinklar som möjligt. EA-bossen tar hjälp av sin ledningsgrupp där bland annat Jade Raymond från Visceral Games och Warner Brothers Samantha Ryan är med.

– Jag försöker alltid omge mig bland lika många kvinnor som män. I vissa perioder har vi inte haft en enda tjej, men när vi har fått in en så har det blivit en helt annan miljö. Det skapar andra dialoger och diskussioner som jag tror är väldigt nyttiga.

jaderaymond
Producenten Jade Raymond är med i Söderlunds ledningsgrupp.
Electronic Arts har en milslång lista på storsäljande kommersiella titlar och ”levererar hit efter hit efter hit”, som Söderlund själv säger. Trots kritikerrosade ”Battlefield 1” och säkra kort som ”FIFA 17” – finns det ändå vissa släpp som inte har gått så bra som man har hoppats. Till exempel DICE:s parkouräventyr ”Mirror’s Edge: Catalyst”.

– Ibland dyker det upp spel som inte attraherar en lika stor marknad som våra andra titlar. ”Mirror’s Edge” är väldigt ”out there” och vi är stolta över att ha den i vår produktportfölj. Men samtidigt måste man se det som att våra lite mer framgångsrika spel ska kunna betala för de mindre grejerna. Ibland lyckas vi skitbra, ibland mindre bra. Så är det bara.

De stora succéerna finansierar även andra små projekt som satts igång av olika indieutvecklare. EA Originals är en satsning som innebär att speljätten ger pengastöd till idéer som de tror på, och ger sedan vinsten till utvecklarna.

– Många tror att vi är helt knäppa som betalar för andra utan att tjäna på det. Men jag ser det som att vi ger dem rätt förutsättningar att lyckas, som de annars kanske inte skulle kunna få. Rent själviskt är det här i sin tur bra för EA, för vi kan komma i kontakt med nästa Bioware eller ett gäng som skapar nästa ”GTA”.

En av samarbetspartnerna är regissören och spelskaparen Josef Fares företag Hazelight, som Söderlund utan tvekan valde att ta in under sitt tak.

– Jag gillade ”Brothers” som fan, och Josef har ett väldigt unikt sätt att närma sig mediet i och med sin filmbakgrund. Han är väldigt stark i sin övertygelse om sin egen förträfflighet och sina idéer. En sån ledargestalt behövs för att ett spel ska få en identitet och lyckas.

eaoriginals
EA Originals är företagets nya investering i indieutveckling.
Man skulle kunna tro att det bara är EA:s upplevelser som får branschlegendarens fanboy-hjärta att banka hårt, men när vi börjar prata om kommande releaser verkar Nintendo ha en speciell betydelse.

– Nya ”Zelda: Breath of the Wild” är jag allra mest peppad på. Det var ”Mario” och ”Zelda” som fick mig att vilja börja jobba med spel.

Söderlund kollar på mobilen. Efter vår intervju ska han tillbaka ut på mässgolvet och hämta sin 4-åriga son, som vill bli ”Mario Kart”-proffs när han blir stor.

– Jag har sagt till Leo att det kanske inte kommer att funka. Men han är väldigt övertygad om det, vilket är väldigt roligt. Spel är en sån central del av mitt och min familjs liv.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB