Startsida / Inlägg

Här är allt du vill veta om “Mass Effect: Andromeda”

av Effie Karabuda
masseffectandromedaguide

Hett rymdsex, utopiska planeter och hemliga referenser! Effie har samlat en massa smaskig info om ett av årets största spelsläpp – ”Mass Effect: Andromeda”.

All fakta är tagen från Effies anteckningar under förhandstestet av ”Mass Effect: Andromeda” samt Biowares presskonferens (17/2) med producenten Fabrice Condominas.

mark Maxad tredjepersonsupplevelse

Vi har tidigare varit vana vid den lite mer utstakade resan i tredjepersonsperspektiv, men nu öppnar Bioware upp dörrarna till ett betydlig mer vidsträckt universum – med utforskandet i fokus. De actionpackade äventyren finns i både multi- och singleplayer, tillsammans med en djup storyutveckling. Planeterna och andra områden ska vara skapta utan några sömmar och större laddningsskärmar som förstör flödet.

mark Utforskande berättelse om ras och tillhörighet

Narrativet kretsar kring familjen Ryder, där du antingen spelar som Sara eller Scott. Vem du än väljer som huvudkaraktär, blir du tilldelad titeln ”pathfinder” med uppgiften att hitta ett nytt hem åt mänskligheten. Du är både en rymdsoldat, utforskare, ledare, ditt folks enda hopp och en alien i en främmande värld. Människorna är inte längre högst uppsatta i universum, utan måste tampas med fördomar och hat från andra raser. Det gäller att hitta din plats i ett oförlåtande maktsamhälle.

Andromeda är namnet på den enorma expeditionen vars mål är att hjälpa Vintergatan – som är under ett ständigt hot. Personerna i räddningsgruppen ska ut på en resa utan en återvändningsgaranti, i hopp om att bygga ett nytt hem. Alla arbetar frivilligt och drivs av lusten att avslöja hemligheterna i en avlägsen galax.

mark Största Bioware-äventyret någonsin

”Andromeda” är det största spelet i studions historia. En enda storyplanet är lika stor som hela ”Dragon Age: Inquisition”. Det tog totalt 5 år att skapa något i den här skalan. Alla planeter är gjorda för hand och man har försökt att hålla sig till kvalitet framför kvantitet – trots den nästintill oändliga storleken.

Teamets största utmaningar var att balansera alla element och se till att spelet inte var för lätt eller svårt att klara av. Inte ens utvecklarna själva är säkra på hur lång tid det kommer att ta för spelaren att nå eftertexterna. Producenten menar att ”det är omöjligt att veta” och ”kan ta alltifrån 15 till 100 timmar”.

mass-effect-andromeda-screen-04-ps4-us-18oct16 mark

Brett utbud i uppdragen

Spelaren får själv välja hur enorm upplevelsen ska vara, genom att ta sig an få eller många uppdrag. På story-planeter kan du reda ut särskilda dispyter som hör ihop med platsen du befinner dig på, men de är inte obligatoriska. Om du hellre suktar efter det där maffiga huvuduppdraget är det bara att följa något som kallas för ”the critical path”.

Självklart finns det även sidouppdrag, som kan låsas upp genom att någon karaktär kanske ber dig om en tjänst när du är på besök någonstans. Det finns även en chans att prova ”loyalty missions” som fördjupar relationerna med dina kompanjoner – men då måste du ha byggt upp tilliten först.

markNyanserade dialogval

I triogin hade man inte så stora valmöjligheter när det gällde själva rollspelandet – antingen fick man spela som ”renegade” och vara ond eller ”paragon” och vara god. Det var ofta övertydligt vilket dialogalternativ som tillhörde vilken kategori. Men i ”Andromeda” kommer du att få hitta din egen personlighet och fokusera på vad som faktiskt sägs i dialogerna, och inte om du vill framstå som vänlig eller elak.

Precis som i ”Dragon Age: Inquisition” finns det flera sätt för dig att uttrycka dina tankar och åsikter. Du kan välja mellan att vara till exempel känslomässigt,  professionellt, flörtigt eller logiskt lagd. Varje val du tar påverkar förstås hur storyn, omgivningen och din karaktär utformar sig.

mark

Mer intimt och realistiskt sex

Relationerna är tänkta att vara så verklighetstrogna som möjligt. När du återvänder till rymdskeppet Tempest, är det upp till dig vem du vill inleda en romans med. Det kan leda till ett one night stand utan några vidare förbindelser, eller till en mer nära och intim kärleksrelation. Dessutom utlovas det betydligt mognare sexscener än tidigare.

scottcora

markSkräddarsy som aldrig förr

Att skapa din egen Scott eller Sara Ryder kommer att ske på detaljnivå. Det sägs att Bioware har tagit customization-läget från ”Inquisition” och gjort det ännu mer avancerat – nästan i höjd med ”The Sims”. Den största utseendenyheten för ”Andromeda” är att din familj påverkas av ditt yttre. Om du till exempel väljer att ha mörk hy så kommer brodern/systern och pappan att ha samma hudfärg. Det finns även några standard-ansikten som du kan använda, och om du väljer ett av dem kommer dina familjemedlemmar att likna dig.

mark Referenser till de gamla spelen

Om du har spelat de tre tidigare spelen kommer du säkert att uppskatta vinkningarna till Commander Shepard i ”Andromeda” – fast förvänta dig inte alltför många. Bioware vill nämligen att spelaren ska bli påmind om någon liten grej, men framför allt känna igen själva ”Mass Effect”-sammanhanget, historien och universumet. Kom ihåg att det här ändå är en fristående del som vem som helst ska kunna hoppa in i.

mecrew

markInbyggt multiplayerläge

Eftersom att ingen i media har fått prova på multiplayer än, är det fortfarande lite oklart vad funktionen kommer att erbjuda. Men Bioware menar att onlineläget kommer att integreras i singleplayerkampanjen och aktiveras genom olika sioduppdrag. Tanken är att du ska kunna samarbeta med andra spelare världen över och ta dig an både strider och mer storydrivna konflikter.

mark

Taktiska och snabba strider

Förstörande är nyckeln i striderna. Hela miljön är förintande och dynamiskt. Fighterna är fartfyllda, reagerar snabbt och drivs av Frostbite-motorn. När du slåss mot fienderna kommer de att anpassa sig efter din actionstil – precis allt som dina motståndare gör kan du också göra.

Bioware introducerar även något som kallas för ”open-ended class system” vilket innebär att du kan välja hur du ska spela i vilken stund som helst, utan att behöva binda dig till en specifik klass. Du får tillgång till alla skills och kan använda olika spelarstilar. Men det är också fritt fram att optimera en sorts profil och kanske bara satsa på att bli bra som biotics. Oavsett vilken gren du väljer, finns det nu ett mycket tyngre strategiskt lager att laborera med.

markFörstklassigt röstskådespeleri

Visst är det stora skor att fylla när man ersätter Jennifer Hale och Mark Meer (trots att många störde sig på den sistnämnda…) som Commander Shepard, men hittills låter skådespeleriet lovande. Tom Taylorson och Fryda Wolff spelar Scott och Sara Ryder och är båda kända från bland annat ”Octodad”. Wolff har även varit med i ”Civilization: Beyond Earth”.

Men det mest kända namnet just nu är utan tvekan Natalie Dormer från ”Game of Thrones” – mer känd som Margaery. Hon gör rösten till Asari-doktorn Lexi T’Perro som är i princip den första personen spelaren stöter på.

Undrar du något mer om ”Mass Effect: Andromeda” inför releasedagen 23 mars? Ställ frågor till Effie på Aftonbladet Spelas Faceboook eller i kommentarsfältet nedanför :)

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB