Startsida / Inlägg

400 000 svenskar kollar på e-sport – varje dag

av Effie Karabuda
esportsverige
Foto: HLTV.org

Intresset för gaming är hetare än någonsin i Sverige. Nästan 400 000 svenskar tittar på e-sport dagligen – vilket är fler än de som kollar på traditionell sport online. 

Det är betydligt vanligare för svenskarna att glo på e-sport än gammal hederlig sport online, visar analysen ”E-sports and gaming 2016/2017” från Mediavision. Engagemanget har ökat kraftigt genom åren. Under fjärde kvartalet 2016 tittade 370 000 svenskar på e-sport dagligen – en ökning på 35 procent jämfört med förra året. Bara 280 000 streamade traditionell sport.

Intresset är som störst bland unga. Ungefär 15 procent av alla i åldrarna 15-24 tar del av gamingrelaterade videor en genomsnittlig dag. Mediavision tror att det beror på Youtubes satsning Youtube Gaming som lanserades i augusti 2015, som har fungerat bra på den svenska marknaden. Även Twitch har haft ett viktigt finger med i spelet.

Här skulle jag kunna citera en högutbildad analytiker som fick förklara hela fenomenet. Men eftersom att jag är en mycket seriös journalist som egentligen bara väntar på min Pulitzer, frågar jag i stället moi – experten av alla experter…

Effie, varför har e-sport och gaming blivit så poppis i vårt land?

– Visst, man skulle kunna säga att det är allt tack vare satsningar från jättar som till exempel Facebook, Google, MTG med flera. Men e-sport och gaming växte på fint utan deras hjälp. Kärleken för spel har alltid funnits där hos svenskarna, men synliggörs nu när yngre personer som har vuxit upp med internet tar sitt intresse till en ny plattform. Det är en helt naturlig utveckling. Sen kan stora aktörer göra tävlingarna mer tillgängliga och pampigare, men de är inte det främsta skälet till e-sportens framgång.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Emelie Anderberg
  • Tf nyhetschef, nöje: Andreas Hansson
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB