Startsida / Inlägg

”Dragon Quest Heroes 2” lever på skyhög mysfaktor

av Jesper Englin

dqh1

Rate

Dragon Quest Heroes 2

Från 12 år

Format: Playstation 4, Playstation Vita, Playstation 3, Nintendo Switch, PC

Pris: ca 599 kr

Utvecklare: Omega Force

Utgivare: Square Enix

Samma gamla men trevliga visa. Trots bristen på nyheter, kommer “Dragon Quest Heroes 2” ändå förvånansvärt långt på sin stora mysfaktor.

Mumier fattar eld, gigantiska händer faller från himlen och mitt i allt springer en liten pojke på alla fyra och låtsas att han är en varg. Välkommen till ”Dragon Quest Heroes 2”. Lummiga gröna skogar, spirande torn som når till himlen – och ett fullständigt kaos.

På samma sätt som vi i väst klämmer ut ”LEGO”-spel baserade på en drös kända karaktärer, gör Japan samma sak med sin ”Warriors”-serie. De senaste tio åren har Koei Tecmo matat ut spel med snarlik mekanik men med olika karaktärer från populära animeserier, mangas och tv-spel. Ett säkert om än oinspirerat sätt att sälja sina titlar på. ”Warriors”-spelen får ofta kritik för att de uppfattas som just halvhjärtade. ”Dragon Quest Heroes 2” är stöpt i samma form men känns inte alls andefattigt.

Upplägget är solklart. Jag köttar mig fram genom drivor av små fiender för att i slutet av varje bana ställas mot en fetare boss som kräver mer skärpa. De levande och distinkta städerna fungerar som fridfulla hubbar mellan fältslagen. Här kan jag snickra ihop föremål, samla på mig nya uppdrag eller välja vilka figurer jag vill ha med mig ut i nästa strid. Spelet liknar de mest klassiska japanska rollspelen till Super Nintendo – en enkel men stämningsfull saga.

dqh2

Berättelsen är inte heller avancerad. Vår lilla grupp äventyrare ska hindra ett stort krig från att bryta ut genom att lösa en mordgåta. Vägen dit går genom tusen och åter tusen motståndare. Ofta är banorna ett enda ljuvligt gytter av vandrande träd, studsande slemklumpar och arga råttor. De fungerar som en rörig lekplats och ett tillfälle att använda alla mina karaktärers färgstarka och spektakulära förmågor. Variationen i sättet de slåss på är en av spelets största styrkor.

Att sömlöst skifta mellan hjältarna, använda deras specialattacker och gemensamma kombos är en ren njutning. Samma sak gäller det breda och supertjusiga karaktärsgalleriet. Det här är animedesign i världsklass som får mig att skratta rakt ut. Spelet revolutionerar kanske inte med nyskapande berättande eller unika strider. Men det spelar ingen roll. Det lever istället högt på sina härliga gestaltningar, mysiga musik och precis lagom djupa stridssystem.

Det behöver inte vara så krångligt. Ibland är allt som krävs en rejäl skopa charm och en hel hög brinnande mumier.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB