Startsida / Inlägg

”Snake Pass” – slingrande ormäventyr som biter tag

av Effie Karabuda
snakepass0
Rate

Snake Pass

Från 3 år

Format: Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC

Pris: Ca 179 kr

Utvecklare: Sumo Digital

Utgivare: Sumo Digital

”Snake Pass” hugger i med sina ormtänder och släpper inte taget om mig.  

Det är sällan jag får en flashback till Nintendo 64-eran och ser in i framtiden på samma gång. ”Snake Pass” är ett plattformsspel vars David Wise-melodier för tankarna till gamla ”Donkey Kong” och ”Battletoad” – men bjuder samtidigt på kontroller som känns mer moderna än Marina Abramovićs performancekonst.

Ormen Noodle lyckas höja mina smilband mer än när jag hälsar på en 5-månaders bebis eller avnjuter hallonsoda med smörpopcorn. Och då är jag ändå ormrädd. Jag guidar varelsen genom frodiga växtlandskap förbi pölar, roterande stenbumlingar och små hinderbanor. Det finns inga större överhängande faror så som Bowser-liknande bossar i undangömda vrår. Mitt mål är bara att samla tre färgglada diamanter på varje bana för att kunna ta mig vidare. Om jag vill kan jag plocka på mig ännu fler små flygande vattendroppar eller guldmynt för att få extra poäng.

snakepass2

Upplägget är löjligt genialiskt och skäms inte ett dugg över bristen på klassiska motgångar. Eftersom att det redan är tillräckligt klurigt att styra själva huvudkaraktären, skulle det ändå bara vara kännas överflödigt med fighter eller mödosamma pussel. Jag experimenterar hela tiden med Noodles tyngd och tar mig uppför backar och klätterbanor. Att få pli på en enda stor muskel är inte det lättaste. Vanligtvis i spel brukar jag kontrollera människokroppar och går på någon slags intuition, men i ”Snake Pass” irrar jag först runt i blindo.

Det tar några nivåer innan jag kommer in i flödet. Jag lär mig snabbt att ta hjälp av kolibrin Doodle som lyfter mig när min bastanta svans sätter stopp för min egen smidighet. Och om jag inte snirklar mig fram likt en 7-åring dribblar en fotboll mellan en rad koner, så går allting i slow-motion. Det hela är en liten vetenskap i sig. Trots att uppdragen är rätt så monotona förblir jag alert och nyfiken – enbart tack vare Noodles oförutsägbara rörelsemönster. Jag hittar ständigt nya genvägar och vill aldrig lämna ormens sida. Till slut känns det som att jag är inne i ett evigt och förtrollande hypnostillstånd. 

Abramović skulle kanske inte ha så mycket till övers för Sumo Digitals verk. Jag menar, det är trots allt inte en liveshow där någon piskar sig själv. Men ”Snake Pass” tänjer på helt andra mekaniska gränser och vågar stå på sina egna ben. Eller ja, svans. Kropp. Äh, vad nu en orm brukar stå på.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB