Startsida / Inlägg

E3 2017: Här är vinnarna och förlorarna

av Effie Karabuda
e3_lista

Bottenskrapet och de riktiga höjdarna – båda kategorierna fanns representerade på spelmässan i LA. Kolla in Effies slutgiltiga E3-dom här. 

mark

VINNARE

  • ”Super Mario Odyssey”

Jazzslingor, taxibilar, sombreros och bröllop. Det blir svårt att hitta ett knarkigare Nintendo-spel. Behöver jag egentligen säga något mer än att Mario kan förvandlas till en dinosaurie? Nä, tror inte det.

  • Xbox One X

Microsoft visade (i år igen!) vem som är kungen av hårdvara. Nya Xbox One X med stöd för 4k-upplösning är snyggare, mindre och mer kraftfull än PS4 Pro. Det här är framtiden för konsolspelandet. På riktigt.

  • ”A Way Out”

Disclaimer: jag känner Josef Fares som har gjort det här spelet. Men jag kan ändå inte hålla mig från att ge titeln en stor high-five. Bland kommersiella titlar som skrek efter innovativitet spöade ”A Way Out” skiten ur allt och alla med sitt split-screen-äventyr. Tänk er att få spela co-op online eller i soffan med en vän och försöka ta sig ut ur ett fängelse tillsammans. Genialiskt. Det enda fantasilösa är att de två huvudkaraktärerna ännu en gång är män – precis som i förra spelet ”Brothers”. Se bortom ditt eget kön, Josef. :)

  • ”Metroid Prime 4”

Som vi har bönat och bett i 10 år för en fortsättning på Samus Aran-serien. Och nu hände det. Fortfarande extremt overkligt.

  • Ubisofts presskonferens

Efter att ha glott på en mängd män med svettlökar som pratar om hur ”amazing” allting är (fast det inte är det) var det uppfriskande med ett företag som Ubisoft som faktiskt kunde leverera. ”Assassin’s Creed”-serien fick en välbehövlig paus och återvände starkare än någonsin med sin färgsprakande Egypten-resa. Dessutom kändes det religiösa extremist-spåret i ”Far Cry 5” provocerande roligt och ”Beyond Good & Evil 2” oerhört efterlängtat. Heja!

fc5

markFÖRLORARE

  • EA och deras influencer-jippo

Streamers och youtubers så långt ögat kunde nå. EA:s PR-fest till presskonferens fick mig att vilja spy lite i munnen. Så fort en gameplay-video visades upp, tittade en härlig kändis fram i hörnet av skärmen och utropade hur fett spelet var. Men värst av allt var ändå när ”Prank vs Prank”-Jesse skulle försöka förklara nyheterna i ”Need for Speed” med nervösa skratt och en livlös blick. Då borrades mitt huvud djupt, djupt ner i skämskudden.

  • Fanboy-publiken

Inte en endaste liten rackare antecknade på sin dator under presskonferenserna på E3. Varför? Jo, därför att majoriteten av inbjuden media är ”media”. Ja ja, jag ska inte vara elitistisk. Men ärligt talat. I vilken annan bransch sitter ett gäng bloggare och jublar, applåderar och torkar bort glädjetårar när något utannonseras? Nä, precis. Släng Solid Snake-tröjan, använd deodorant och skaffa er ett liv.

  • Playstation Vita

Nya titlar till Sonys bärbara spelmackapär fortsatte att hagla in – till mitt stora förtret. När ska Playstation inse vi bryr oss lika lite om Vita som Trump bryr sig om Melania?

ps_vita
  • Zombie- och pirathetsen

Been there done that. ”Days Gone” och ”Skull & Bones” förtjänade inte sina tokhyllningar under mässan. ”The Last of Us” och ”Assassin’s Creed: Black Flag” är bara några av alla miljontals spel som redan mjölkat ur de två koncepten att jaga levande döda och röja runt på havets vågor. Det spelar ingen roll hur slående snyggt blodet rinner eller vattnet skvätter – snarkfesten är redan i full gång.

  • E-sportkommentatorerna

Inte de riktiga proffsen. Utan de fejkade snicksnackarna som företagen hyrde in för att de skulle ”förgylla” diverse gameplay-demos. Det var pinsamt. Rakt igenom. Försök inte att hitta en dramatik som inte existerar. Vi alla vet att det är iscensatt.

  • Bethesdas presskonferens

Det blev inte direkt en rivstart med en två timmar lång försening. Och när showen väl var över lämnades vi nästintill tomhänta.  30 minuter av diverse e-sportlekar och remakes. Inte okej. Tack och lov fick vi i alla fall kasta en blick på ”Wolfenstein II: The New Colossus”.

  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB