Startsida / Inlägg

Racing har aldrig känts så exkluderande som i ”Dirt 4”

av Effie Karabuda
dirt4_1
Rate

Dirt 4

Från 3 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: Codemasters

Utgivare: Codemasters

Jag har aldrig ens kastat en blick på en rallybil. Ändå tyckte jag att det var en bra idé att recensera ”Dirt 4”.

Efter att ha blivit fullkomligt frälst av ”Forza Horizon 3” som förvandlade mig till en racingnörd, tänkte jag att ”Dirt 4” skulle ha samma livsomvälvande effekt. Det var naivt av mig. Dumma, dumma Effie.

Omställningen var större än jag trodde. Från att ha glidit runt på den australiensiska kusten och hänförts av solljusets reflektioner i lackeringen på min mörkblå Tesla – hamnar jag nu bland skitig snö i Värmland. Va?! Var är stjärnglansen, doften av pengarna och de upplysta skyskraporna? Här åker jag i en Ford Fiesta R2 bland lågupplösta lövskogar och tvingas lyssna på en man som ger mig körinstruktioner. ”Left five over crest, right six tightens four”. Säg inte åt mig vad jag ska göra!

Exkluderingen är total. Jag som tidigare känt mig som en del av bil-killarnas vurm för ”Forza”-spelen, är nu helt bortkopplad från gemenskapen. De krångliga termerna och den seriösa framtoningen kan skrämma bort vilken nybörjare som helst. Trots att jag får välja läget ”gamer” istället för ”simulator” – där överkänsligheten dämpas och svårighetsgraden sänks betydligt – är jag ändå nära på att köra av banan flera gånger. Mitt fordon är ryckigt och nästan alldeles för inkännande. Det blir tydligt ganska snabbt att konceptet är skräddarsytt för simulator-entusiasterna.

dirt4_2

Allt som de inbitna fansen kräver av ”Dirt 4” finns där. Karriärläget med fokus på en gedigen rallysäsong, Joyride med hinderbanor som doftar bränt gummi, Landrush där tunga bensinbestar ska slå sig fram och så förstås de dagliga utmaningarna. Det förstnämnda går att djupdyka i – om jag vill. Jag kan jaga sponsorer, reparera och uppgradera i all oändlighet, men väljer istället att bara lägga några få minuter på det. Codemasters gör helt rätt i att inte tvinga spelaren till onödiga småsysslor.

Överlag ger det ”Dirt Rally”-liknande äventyret mig (efter några kämpiga timmar) en känsla av kontroll. Nån felberäknad kurva hit och dit spelar inte så stor roll. Jag lyckas i bästa fall lägga band på irritationen och lär mig hur vikt och längd kan påverka hur min bil beter sig på asfalten. Dessutom kan jag experimentera med saker som väder och tid på dygnet och hur långa sträckorna ska vara. Men tyvärr har jag svårt att uppskatta de här finesserna.

Jag är helt fel person för ”Dirt 4”. Jag vill glassa runt i dyra bilar och samla på mig guldmedaljer, utan att nödvändigtvis behöva kämpa särskilt hårt för dem. Ge mig glitter och glamour! Inget himla ”one-twenty, caution left six half long small jump”. Nä, till och med golfsnack hade varit sexigare.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Emelie Anderberg
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB