Startsida / Inlägg

”Middle-Earth: Shadow of War” spinner vidare på vinnande koncept

av Effie Karabuda
mesh1
Rate

Middle-Earth: Shadow of War

Från 18 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: Ca 599 kr

Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment

Utvecklare: Monolith Productions

Orchslakten fortsätter – och är tajtare än någonsin. ”Middle-Earth: Shadow of War” har kopierat upplägget från sin föregångare och lyckats vässa till det ytterligare.

Det är tacksamt att vara ”Shadow of War”. Du har redan en succé i ryggen, en enorm fanbase och Tolkiens svulstiga ”Härskarringen”-trilogi att sno inspiration från. Räkmackan ligger alltså mitt framför dig och är mer än redo att glida in på. Det skulle egentligen inte krävas någon särskild ansträngning att toppa listorna tre år efter den första hiten – men trots detta orkar utvecklarna ändå lägga manken till.

Sauron och orchnästet Mordor ska förgöras en gång för alla. Och det är huvudkaraktären Talion som tvingas stå för grovjobbet i kampen för det goda. Han må vara en snäppet osexigare och betydligt mer snark-framkallande Aragorn, men han vet i alla fall hur man svingar ett svärd. Så fort jag hör de första vrålen från de grågröna muskelbergen vill jag direkt inta den stereotypiska hjälterollen och se köttslamsorna flänga runt omkring mig.

mesh2

Nemesis-systemet hyllades till skyarna i ”Shadow of Mordor” och gör såklart en comeback i den nya titeln. När jag förlorar växer fienderna till sig och blir starkare. Och om jag tar hem segern kan jag vara säker på att de är snabba med att planera sin hämnd. Varje monster har också egna svagheter och styrkor som jag måste lista ut. Jag menar, det är ju ingen idé att slösa en effektiv smygartaktik på någon som ändå är immun mot mina lönnmördar-skills. Men den här sortens krävande hjärngymnastik går inte att känna av i en lägre svårighetsgrad, utan där går det att kötta på i lugn och ro utan några som helst krokben.

Receptet är direkt snott från seriens första del. Tassa runt i fästningar och fort och ta över områden som underjordens bestar håller i ett järngrepp. Förgifta, hjärntvätta och värva motståndarna till min sida. Kontra attacker och fajtas med rena rama Zorro-rörelserna. Trots att mycket är sig likt har man ändå förhöjt upplevelsen något otroligt. Spelet är nästintill oändligt stort, färdighetsträdet har utvecklats, orcherna varierar i både personlighet och utseende och det är omöjligt att bli uttråkad av sidouppdragen som kastas på mig.

mesh3

Ett inslag som däremot fått (orimligt mycket) kritik är mikrotransaktionerna – det ”luriga tricket” där man tvingas betala extra för utrustning, vapen och så vidare. Men tro mig, du kan strunta i det. Det är mer värt att vinna loot i striderna i stället.

”Middle-Earth: Shadow of War” vilar tryggt i sin något uppimpade fantasyvagga. Monolith Productions var inte lata när de valde att stå fast vid ett vinnande koncept. De var bara smarta.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB