Startsida / Inlägg

King-producenten vägrar kommentera sextrakasseri-fallet

av Effie Karabuda
kingandreas
FOTO: STEFAN MATTSON/AFTONBLADET

”Candy Crush” har laddats ner över 2,7 miljarder gånger världen över. Nu fyller den svenska mobilsuccén fem år. Och skaparna, King, har hamnat i blåsväder.

”Var är Willy Wonka?” är min första tanke när jag kliver in hos utvecklarna King. Stockholmsstudion har inretts med karuseller, hängmattor och ballonglampor – i en färgskala som sträcker sig från klargult till magenta. Valet av stil har filtrerats genom mobilspelet ”Candy Crush Sagas” sötsliskiga koncept att para ihop grälla godisbitar.

”Candy Crush har spelats på alla sju kontinenter – till och med Antarktis!” utbrister den exekutiva producenten Andreas Olofsson inför ett tjugotal journalister, varav många har flugits in av spelföretaget från en rad olika länder. Vi har samlats för att fira att deras app fyller fem år i november. Frukostbuffén står uppdukad med kaffe, bullar, juice, yoghurt och mackor. Vi får en guidad tur runt studion men blir tillsagda att inte fota de anställda och hålla oss borta från de avspärrade områdena.

FOTO: STEFAN MATTSSON. Spelföretaget King som gör Candy Crush. Vill ha bilder på kontoret I STOCKHOLM + på producenten som jag ska intervjua.
FOTO: STEFAN MATTSSON/AFTONBLADET

Väggarna är prydda med graffiti och orden ”humble and open”. Knallrosa foosballbord finns utplacerade. Kontorsmiljön har dränkts i en ”happy go lucky”-anda som mular en rakt upp i ansiktet. En sak är säker; den utmärkande ”Candy Crush”-glädjen blivit ett riktigt framgångsrecept.

– I början var vi kanske 10-12 personer. Idag är vi 2000. Ingen kunde förutse att det skulle bli såhär stort. Vi såg ju på King.com att spelet var populärt, men när vi släppte det som mobilspel drog det iväg på riktigt och blev mycket större än vad någon förväntat sig, säger Andreas Olofsson.

En stor anledning till det otroliga genomslaget är ”free to play”-modellen – vilket innebär att det svenska succéspelet är gratis att ladda ner, men innehåller också köp inuti själva appen. King-producenten menar däremot att det är ovanligt att användarna gör sig av med pengar.

– Rent generellt är det faktiskt ganska få som betalar. De flesta spelar helt gratis. Om vi ser att någon spelare drar iväg så kontaktar vi den och frågar hur det står till och om det känns okej med den spenderade summan.

FOTO: STEFAN MATTSSON. Spelföretaget King som gör Candy Crush. Vill ha bilder på kontoret I STOCKHOLM + på producenten som jag ska intervjua.
FOTO: STEFAN MATTSSON/AFTONBLADET

Fem år efter lansering har den största hajpen lagt sig. Kvar finns de som spelar dagligen och har gjort ”Candy Crush” till en del av sin vardag. Och en del av Kings stadiga inkomstkälla. Men bortom det grandiosa firandet ligger en skandal och puttrar.

I och med ”me too”-kampanjen avslöjade sajten Breakit att en före detta kvinnlig anställd på King känt obehag inför en manlig chef som varit närgången. Han ska ha masserat och rört vid sina kvinnliga kollegor på ett intimt sätt. När kvinnan tog upp problemet med chefen hotade han att få henne sparkad, påstår hon. Den före detta medarbetaren stämde till sist bolaget. Fallet gick till domstol där King betalade ut över 260 000 kronor till kvinnan, men antydde samtidigt att hennes anklagelser var falska.

När jag tar upp konflikten med Olofsson är han fåordig.

FOTO: STEFAN MATTSSON. Spelföretaget King som gör Candy Crush. Vill ha bilder på kontoret I STOCKHOLM + på producenten som jag ska intervjua.
Andreas Olofsson. FOTO: STEFAN MATTSSON/AFTONBLADET

Har du några kommentarer kring upplevelsen och obehaget som den före detta anställda på ert företag beskriver?

– Jag kan inte kommentera det fallet överhuvudtaget för jag har ingen insikt i det överhuvudtaget. Jag skulle inte vilja kommentera det.

Men hur jobbar ni då för att folk ska känna sig trygga på er arbetsplats?

– Vi har processer på plats för att beskriva sådana här händelser. Det finns en massa grejer på plats. Det vi säger är att om det händer en massa saker så prata med er chef eller om ni är obekväma så gå direkt till HR. Vi vill absolut inte ha sådana här saker på King.

Det är inte så att ni försöker tysta ner det här och uppmanar era anställda att inte säga något ont om chefen för att ni inte vill att det ska läcka ut? Till Breakit beskrev kvinnan en bild av att ni stöttade chefen och att man inte ville ta hennes parti.

– Återigen är det ett specifikt fall som vi inte kommenterar. Jag har ingen insikt i det och generellt kommenterar inte King specifika fall.

FOTO: STEFAN MATTSSON. Spelföretaget King som gör Candy Crush. Vill ha bilder på kontoret I STOCKHOLM + på producenten som jag ska intervjua.
FOTO: STEFAN MATTSSON/AFTONBLADET

Men det har inte varit någon anställd som kommit fram till dig och pratat om att han eller hon känt något obehag?

– Nej, det har det inte varit.

Tidigare har företaget också dragit till sig uppmärksamhet för att ha bett sin personal att lämna information om sexuell läggning och etnicitet, avslöjade Aftonbladet förra året. Uppgifterna sparades sedan i ett register. Men då beskrev studion det hela som ett led i mångfaldsarbetet.

Oberoende av vilka frågor jag ställer, vad företaget har för historia och vilka anklagelser som cirkulerar i nuläget fortsätter ändå “Candy Crush”-bonanzan. Jag och fotografen blir välkomnade in till ett rum. Där får vi testa att bygga en bana. Gelé- och chokladbitar placeras bredvid varandra. Karamellerna börjar rotera på ett band. Efter ett tag bjuds vi in till ett annat rum med limegröna heltäckningsmattor och gardiner. Där sätter sig en anställd mitt emot mig, tar fram papper och penna och börjar skissa. Jag ska bli en karaktär från spelet. Med en godisnäsa.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB