Startsida / Inlägg

Youtubers är helt i pr-folkets händer

av Effie Karabuda
danandphil

I ett spellandskap där utgivaren som öppnar upp sin plånbok får flest vitsord har det blivit viktigare än någonsin med kritisk speljournalistik.

Dagens youtubers presenterar spel med vass humor och snabba klipp – men hamnar helt och hållet i händerna på pr-företagen. DanAndPhilGAMES är en kanal med två killar vars brittiska accent får alla tonårstjejers hjärtan att smälta. De tjänar pengar på bland annat videor om mobilspelet “World Chef” där de visar sina flådiga virtuella restauranger som de lagt timmar på att skapa.

Det är nästan som att Dan och Phil tvångsmässigt visar spelet från sin mest skimrande sida. Och de gör det bra. De gör det sjukt bra. Så bra att jag inte kan förmå mig att stänga av videon utan dras med i hela deras pr-jippo och älskar varje sekund. Jag blir sugen på köpa något utan ens ha förstått varför jag vill ha det. Efter tjugo minuter av “World Chef” har jag aldrig varit så exalterad över att skapa ett eget asiatiskt restauranghak med mexikanska influenser. Och klassiska bord med vita dukar. Eller nej! Det ska vara amerikanskt diner-inspirerat, helt klart.

Dan och Phil bjuder på underhållning, men ingen granskning. Spel är trots allt världens största kulturform, men ändå är det få som vill se mediet under lupp – om det inte sker på Youtube. Det vore att hårdra det hela om man ens kallade det för kritik när det görs “let’s plays”-videor hit och dit. Men den obekväma sanningen är att majoriteten av alla gamers hellre youtubar fram deras smygreklam-video om “World Chef” än att faktiskt läsa en oberoende recension om spelet.

Kanske bottnar det sig i ett generationsproblem – vi sväljer allt på nätet med hull och hår i ren rastlöshet. Och vi speljournalister blir de enda kvarvarande rösterna som lojalt står fast vid rätten till recensioner som ifrågasätter.

Därför ser jag det som min skyldighet att härmed alltid avråda dig från att skapa en asiatisk/mexikansk restaurang i ”World Chef”. Det är en kombination som nog aldrig har fungerat. Låt dig inte luras.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB