Startsida / Inlägg

När media försöker förstå sig på esport

av Effie Karabuda

Kolla här när vuxna människor hånar esport och förkastar det som något bara finniga ”Star Trek”-nördar håller på med. Men den som skrattar bäst skrattar sist…

Aftonbladet Esport har alltid legat i framkanten inom esportsbevakning och är störst och bäst (är inte alls objektiv) på den här sortens journalistik. Annars är det ganska skralt bland dagens plattformar, förutom sportjätten ESPN som ganska nyligen hakade på trenden.

Men resterande media verkar ha halkat efter och inser inte riktigt storheten än. De är snarare fast i stenålders-föreställningen om att man absolut inte kan tävla i något så banalt som datorspel. Dessutom anses vi som tittar på spektaklet vara helt tappade. I alla fall om man ska ta in perspektiven från videon ”The Media Learning of Esports”.

Självklart uppskattar jag när intresset för esporten håller på att etableras och att flera medier uppmärksammar ”fenomenet”. I den här fasen där en hel tävlingsform håller på att utvecklas med alla sina barnsjukdomar är det självklart att det finns en ganska naiv fascination kring det hela. Man beskriver det som något hisnande och ogreppbart – fast samtidigt finns det ändå en önskan om att vilja belysa allmänheten om den här världen.

Risken finns också att det här leder till någon slags alienering där man ser på esportare som en grupp konstiga atleter som sysselsätter sig med någon slags ”hitte på”-verksamhet. Esportsfantaster dumförklaras och skrattas åt. Vissa ser till exempel fotboll (obs; att titta på fotboll) som ett betydligt mer acceptabelt intresse för att det är en gedigen sport.

Det är inte ens värt att lägga ner tid och energi på att försvara esporten – den försvarar sig själv med sina stora tittarsiffror, folkfester och såklart allt klirr i kassan. Medan esportsbarerna förökar sig, publiken växer och engagemanget sprider sig så spelar det ingen roll om gubbarna fortsätter att sura.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB