Startsida / Inlägg

Det krävdes en Zlatan för att höja kändisspelens status

av Effie Karabuda
zlatanspel1
Foto: Isbit Games

De pengakåta Hollywood-stjärnorna och deras mobilspel kan slänga sig i väggen. Fotbollslegendaren Zlatan visar att genuin passion är den enda nyckeln till kvalitet.

Knega dig upp i den sociala hierarkin, vinn över fans på din sida och bli ett hett namn bland kändiseliten. När mobilspelet ”Kim Kardashian: Hollywood” släpptes var hånkavalkaden i full gång – samtidigt som realitystjärnan Kim Kardashian asgarvade hela vägen till banken. Det tog inte lång tid innan artister som Katy Perry, Demi Lovato och Britney Spears hakade på ”gör din karriär till ett spel”-trenden i hopp om att också håva in miljarderna. Men när fotbollsguden Zlatan Ibrahimović tar sig in på samma marknad är hans agenda en helt annan.

Appen ”Zlatan Legends” skriker manligt, förlåt, Zlatanskt självförtroende. Jag kan inte tänka mig någon annan än Sveriges f.d. landslagskung som skulle komma undan med en pitch i stil med ”Jag vill åka upp till rymden i en Iron Man-tajt dräkt, delta i en internationell sportturnering och bara tävla mot kloner av mig själv”. Snacka om att uppfylla sin egen pojkdröm.

775002668al00066zlatanimb jpg-243558-low
Foto: Isbit Games

Ibrahimović, som den hardcore-gamern han är, måste på riktigt ha suttit och spånat fram idéer med utvecklarna Isbit Games. Bortsett från att megalomanin mular mig rakt upp i ansiktet, finns det mycket som pekar på att superstjärnan själv har hållit i taktpinnen. De kaxiga replikerna och den fåfänga looken genomsyras av något som bara kan grunda sig i ett personligt engagemang. Dessutom är spelet förvånansvärt välarbetat. Att rusha fram på ”Tron”-liknande banor och studsa min boll ända in i mål är ett lättillgängligt upplägg med en perfekt utmaningsnivå.

Det finns ett ärligt uppsåt med Zlatans mobilspel. Jag menar, mannen har ett eget gamingrum, är Xbox One-ambassadör och har till och med blivit delägare i en spelstudio. Han längtar efter inget annat än att släppa en egen titel. Till skillnad från Kim Kardashian som (tyvärr) antagligen knappt har hållit i en handkontroll och vars PR-maffia bara ser spelandet som en genväg till ett maxat banksaldo.

Visst, ”Zlatan Legends” intäkter går inte direkt till Rädda Barnen. Men det ger ändå prov på att en kändisapp kan bottna i ett äkta intresse och inte bara girighet. Se och lär, Kim K, för som vår nya spelhjälte säger: ”Spoiler alert – Zlatan always wins”.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB