”FIFA 18” sparkar stabilt vidare in i evigheten
avFIFA 18
Från 3 år
Format: Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360, Xbox One, Nintendo Switch, PC
Pris: Ca 599 kr
Utgivare: Electronic Arts
Utvecklare: Electronic Arts
”FIFA 18” är ett roligt och fartfyllt fotbollsspel som sväljer enormt med tid. Problemet är bara att ”FIFA 17” också var det.
Ingen annan spelserie har ett sådant hårt punggrepp om sina spelare som ”FIFA” har. Inte en enda nyhet hade behövt presenteras. Miljontals hypnotiserade konsumenter – en överlägsen majoritet män (däribland jag) – hade ändå köpt den senaste upplagan med ett leende.
Det är därför lite synd att fördomarna mer eller mindre besannas i ”FIFA 18”. Visst finns det en del nya härliga detaljer som ska lyftas fram och hyllas. Men ärligt talat hade nog en uppdatering på några gigabyte på förra versionen också klarat av bedriften.
Spelkänslan är nämligen väldigt lik föregångaren. Skotten, passningarna och tempot följer nästan exakt samma mönster som i ”FIFA 17”. Större olikheter brukar det faktiskt vara mellan titlarna. Skillnaderna hittas främst i försvarsspelet som med den nya tekniken har blivit svårare att bemästra. Resultatet blir mer målrika matcher och ett något mer böljande spel.
Fjolårets succé ”the journey” är tillbaka med en uppföljare. Alex Hunter får sällskap av bland annat Rio Ferdinand och Cristiano Ronaldo som aktiva karaktärer. Storyläget vinner främst på de cinematiska inslagen och valmöjligheterna i dessa. Det är fortfarande en intressant och annorlunda inblick i proffslivet, även om konversationerna oftare än önskat blir en aning löjliga då många repliker känns krystade.
Men för mig är ”FIFA” ett spel som ska spelas online. Flaggskeppet Ultimate Team står stabilt kvar som herren på täppan men det har blivit för mycket av en evighetsmaskin.
Förra året skulle man helst lira hutlösa 40 matcher på en helg i FUT Champions för att på allvar hänga med i kampen om de bästa trupperna. Så är det nu också. Lägg även till nyheten ”squad battles” där fyra matcher om dagen ska gå till att möta konstiga datorstyrda elvor. Själva komplementet är ett ganska kul tillskott i UT-familjen där man själv får sätta ribban på svårighetsgraden. Men det finns inte en möjlighet att man ska orka eller hinna med onlinesäsonger och ”squad building challenges” ovanpå det. Enda alternativet är väl att säga upp sig från jobbet eller köpa ett lag för riktiga pengar. Kanske är det precis vad EA Sports vill?
”Pro clubs”, där man skapar och styr sin egen spelare i nyskapade klubbar, anser jag däremot ha fått helt rätt uppdateringar. Numera kan man till exempel spara upp till tre spelstilar för att lättare alternera mellan dessa beroende på vad laget behöver.
Så ja, de förändringar som har gjorts i världens mest populära sportspel är mestadels positiva. Men jag hade önskat någon mer nyhet på spelplanen och de tidskrävande utmaningarna lär leda till överdoser.
Lik förbannat kommer jag säkert själv att hamna på torken för ”FIFA 18” är fortfarande väldigt underhållande.