Startsida / Inlägg

Äntligen ”Spider-Man”-spel som gör superhjälten rättvisa

av Effie Karabuda
spidermanfortitt
Foto: Playstation

Insomniac Games verkar sno allt det briljanta från ”Spider-Man”-filmerna, utan att rucka på spelformatet. Att svinga sig fram i New York känns verkligen drömlikt.

Spider-Man är vår absolut mänskligaste Marvel-hjälte som nästan alla kan relatera till. När Peter Parkers privatliv går bra, så kraschar hans superhjälteliv. Och vice versa. Han är någon som vill väl och hjälpta till, men som också begår misstag. I ”Spider-Man”-spelet har Insomniac Games verkligen tagit till vara på hans inre konflikt.

Jag hade hört att det nya spelet skulle vara bra, men jag trodde inte att det skulle vara såhär bra. I ett 31-gradigt rum i Köpenhamn med endast en tapper liten fläkt fick jag prova på actionäventyret i flera timmar. Min största oro – att spelet snarare skulle vara en film än en interaktiv upplevelse – motbevisas direkt. Det här är inte ett försök till att återskapa en av alla Marvel-rullar. Storyn är i en helt annan tappning och lyfter huvudkaraktären till nya höjder, samtidigt som den porträtterar honom med samma respekt och självdistans som på bioduken.

Spider-Man_PS4_Preview_Jump
Foto: Playstation

Redan i öppningsscenen känns det som att jag har en personlig relation till Peter Parker. Vardagen med rostade mackor och klädhögar på golvet byts snabbt ut mot ett hektiskt uppdrag bland New Yorks takåsar. Svingandet sitter som en smäck. Det är precis så där intuitivt och tajt som jag hade hoppats på. Bara att Insomniac har lyckats få till den mest utmärkande Spider-Man-mekaniken är en bragd i sig och får mig att känna att jag egentligen inte behöver mycket mer än det här.

Men fighterna levererar ytterligare. Till en början ser svårighetsgraden ut att vara onödigt hög och jag dör flera gånger. Det är först när jag inser att jag – av ren vana – hållit mig för mycket på marken och därmed sumpat mina vinstchanser som jag ändrar min strategi. Självklart ska jag ju befinna mig i luften och greppa tag i föremål med min tråd och kasta dem på fienderna. När jag är uppe på höga höjder och trotsar gravitationskraften – det är då jag lyckas som bäst.

Spider-Man_PS4_Preview_MJ
Foto: Playstation

Utan att avslöja för mycket är Peters andra jobb som forskare ett uppfriskande inslag som ger ett välbehövt avbrott från de actionpackade mötena. Att min favorit MJ dessutom är spelbar och har förvandlats till en framgångsrik journalist är ett klockrent tillägg.

Insomniac kan ha prickat rätt och skapat ett spel som varken känns krystat eller som en filmisk copycat. Jag hoppas det håller till releasen, så att jag får vara kvar i mitt ”Spider-Man”-rus.

”Spider-Man” släpps 7 september till Playstation 4. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB