Startsida / Inlägg

”Hitman 2” inte mycket flashigare än föregångaren

av Effie Karabuda
hitman2recension
Rate

Hitman 2

Från 18 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: IO Interactive

Utgivare: Warner Bros.

Läget, läget, läget. ”Hitman 2” lyfter tack vare sina flådiga miljöer – men anstränger sig inte tillräckligt för att ruska om lönnmördarleken. 

Om det är något jag har lärt mig i Netflix-serien ”Stay Here” så är det att ”location” – alltså läget – är det absolut viktigaste när man hyr ut sitt hem. Den här devisen gäller också ”Hitman 2”. Alltså, det är inte så att Agent 47 ska hyra ut sin ungkarlslya. Utan att själva spelet utspelar sig på färgstarka platser. Ugh, ni fattar.

Totalt är det sex stycken ”smultronställen” som presenteras. Jag rör mig i alltifrån Bombays slumområden och ett soligt Miami till ett saltstänkt skotskt slott. Det sistnämnda är kanske spelets största försäljningsargument och överraskar mig verkligen med hemliga passager och klättring längs stenväggar. Men bortom alla flashiga miljöer gömmer sig en spelmekanik och ett upplägg som är mer än bekant.

hitman2_1

Den senaste delen i serien blir egentligen bara en förlängning av den förra. Och det är nödvändigtvis ingen dålig grej. Smygarspelet var nämligen välgjort och hade ett tydligt syfte. Men att spinna vidare på exakt samma ”eliminera måltavlor”-konceptet och bara finslipa lite här och där känns inte särskilt vågat.

Det IO Interactive vinner på är att de – till skillnad från andra spel i genren – får mig att kämpa ända fram till mållinjen. Ofta känner jag mig alldeles för trött för att utforska olika otippade sätt att lönnmörda mina offer. Men nu rusar jag fram i en flamingodräkt och puttar ner racerförare i sopnedkast, lurar AI-robotar att skjuta folk och ger en filmproducent en så kallad ”nära rakning”.

Det krävs verkligen en viss sorts spelare för att bemästra ”Hitman 2”. En spelare som orkar vänta in rätt tillfälle, slå ner fiender och sno deras utstyrslar och skapa distraktioner. Min första instinkt är alltid att hitta närmaste låda och gömma mig där. Länge. Helst tar jag mig aldrig ut. Om jag kunde skulle jag bara meja ner alla med mitt automatvapen och sedan springa fort som attan. Men det är inte riktigt vägen till belöningarna.

hitman2_2

Ett riktigt psykbrytmoment är den långsamma laddningen av sparfilerna. Det är en ständig loop av att spara och ladda för att rätta till tabbarna. Processen är nästan mer plågsam än att försöka förklara vad som är en rimligt långt hashtag på instagram för en 50-årig mamma.

Om man ska bortse från mitt lite pubertala gnäll är ”Hitman 2” trots allt lika bra som sin föregångare – men inte bättre. Jag önskar att det fanns mer än ”location” att vurma över.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB