Startsida / Inlägg

”Civilization VI: Gathering Storm” kör med klimatsmarta beslut

av Per Landin
Foto: Firaxis Games
Rate

Civilization VI: Gathering Storm

Från 12 år

Format: Mac, Linux, PC

Pris: Ca 399 kr

Utvecklare: Firaxis Games

Utgivare: 2K Games

Världen står i brand och det gäller att göra det bästa av situationen gärna med hjälp av en svensk drottning.

Halmstad tampas med översvämningar, invånarna i Helsingborg revolterar och halva Örebro har gått förlorat i ett högst oväntat vulkanutbrott (hatar när det händer). Allt detta ackompanjerat till den kanske mest pompösa, symfoniska version av ”Helan går” som någonsin framförts. Nej, det är inte Midsommar. Det är Sverige som gör entré i den andra expansionen av strategispelet Civilization VI”.

Att uppmäta 10 plusgrader i februari är tillräckligt för att få min klimatångest att gå på högvarv. Global uppvärmning är inget att leka med, eller kanske är det just det? Det är nämligen precis vad Firaxis Games valt att inkorporera i Gathering Storm” för att lyfta den redan fantastiska strategiupplevelsen till nya höjder.

Foto: Firaxis Games

Som om kostsamma krig och oheliga allianser inte vore nog tvingas jag nu tampas med både extremväder och klimatpåverkan. Det kan röra sig om allt från hur jag hindrar översvämningar, till hur jag hanterar mina städers energiförbrukning. Det skapar inte bara ett välkommet slumpmoment i partierna, utan tvingar mig också att tänka både kort- och långsiktigt på dess konsekvenser.

Utöver miljökatastrofer introducerar ”Gathering Storm” ett rikt karaktärsgalleri av åtta nya imperier, där Sverige är ett av dem. Många hade kanske förväntat sig att vi skulle representeras av någon gammal krigarkung i stil med Karl XII eller Gustav II Adolf. Istället är det Drottning Kristina, en av 1600-talets mest bildade kvinnor, som får representera blågult på slagfältet. Det är inte bara väldigt oväntat – utan passar dessutom utmärkt då Sverige i ”Civilization VI” gärna vinner genom vetenskapliga eller kulturella segrar.

Foto: Firaxis Games

Med jämna mellanrum samlas också de olika civilisationerna i förenta nationerna för toppmöten. Det är ett tillfälle för mig och andra spelare att influera olika beslut med ”diplotmatic favor”, en idé som är kul i praktiken, men som med tiden blir alldeles för ensidigt då spelets A.I. lätt kan missbrukas. Det spelar ingen roll hur ofta jag vägrar idka byteshandel med datorspelarna – de fortsätter störa mig ändå med samma ständiga förfrågningar.

Allt som allt är ”Gathering Storm” en värdig uppföljare som gör en redan bra spelupplevelse bättre. Temat må vara tungt, men det hålls uppe av ett ljuvligt soundtrack och rikt karaktärsgalleri. Örebro är förvisso förlorat och jag kan glömma att nå klimatmålen.

Men med cirka 400 rundor kvar av mitt parti kan jag fortfarande ta både Sverige och Kristina till seger, om jag så tar världen med mig i fördärvet.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Ebbe Jonsson
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB