Startsida / Inlägg

”Far Cry: New Dawn” gör inget fel – men saknar pirret

av Sonia Hussain
Foto: Ubisoft
Rate

Far Cry: New Dawn

Från 18 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: Ca 399 kr

Utvecklare: Ubisoft Montreal

Utgivare: Ubisoft

Dubbelt trubbel väntar i ett kärnvapen-härjat Hope County. Men trots en fängslande spelupplevelse når inte ”Far Cry: New Dawn” ända fram.

17 år har gått i det fiktiva Hope County, Montana sedan ett nukleärt krig bröt ut i föregångaren ”Far Cry 5”. Civilisationen börjar långsamt byggas upp igen i en värld som tagits över av naturen. En preppers våta dröm om det inte vore för the Highwaymen – ett Mad Max-sällskap lett av två milt psykotiska tvillingsystrar.

Det faller såklart på mig att jaga bort gänget, men först måste Hope County rustas upp. Specialister ska rekryteras, Highwaymen-belägrade outposts befrias och etanol stjälas. Jag ger mig iväg i det rallarros-rosa landskapet med ett armborst som slungar cirkelsågar hejvilt.

”Far Cry: New Dawn” är mycket mindre än sin föregångare, vilket märks på prislappen men knappast i upplevelsen. Tack vare en uppsjö av sidouppdrag och skattjakter känns den färgsprakande regionen enorm. Bortom kartan väntar expeditioner över hela USA tillsammans med en Québec-brytande pilot och hans gaffa-tejpade helikopter. Ett leveling-system hos fiender och odjur håller mig på tårna allteftersom jag lyckas uppgradera min cirkelsåg-slungare. I klassisk ”Far Cry”-anda mixas fartfylld och blodig action med psykedeliska sekvenser som får ”Star Gate”-scenen från ”A Space Odyssey” att blekna i jämförelse.

Flera kära återseenden från föregångaren väntar, och det är just i designen av karaktärerna som spelet briljerar som mest. Inget överflöd av vita macho-snubbar här inte. Istället finns personer med bred representation – där var och en bär på ett djup som avslöjas bit för bit ju mer tid vi tillbringar tillsammans. Min favorit är Nana, en skruttig men skjutglad sniper på ungefär åttiosju starka år. Så länge jag håller henne långt borta från bilratten är hon den perfekta kumpanen; en Bonnie till min fiskehattsklädda Clyde.

Och visst funkar det. Jag sugs in. Timmarna flyger förbi medan jag cirkelsågar mig fram. Det där mailet jag skulle skicka – bortglömt. Den där törsten jag kände för någon timme sen – bortglömd. Toapaus – bortglömd.


Men när jag stänger av konsolen är jag inte ett dugg exalterad utan snarare blasé. Jag borde älska det, men känner ingenting. Den enda förklaringen är att jag har blivit bortskämd. Kräsmagad av alla ultrakrispiga spel som pumpas ut i all oändlighet.

För även om ”Far Cry: New Dawn” är en perfekt spelupplevelse på pappret får det inte magen att pirra ett endaste dugg. Förlåt, ”Far Cry”. Det är inte du, det är jag.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB