Startsida / Inlägg

Det här vet vi om Googles nya spelplattform Stadia

av Effie Karabuda
Foto: Skärmdump/Google

Alla ska kunna spela stora och krävande spel – på maskiner med låg prestanda. Googles gaming- och streamingplattform Stadia är en helt ny utmanare.

Google ger sig in i spelvärldens miljardindustri – med förhoppningen att få både Sony och Microsoft att börja svettas. Under Game Developers Conference i San Fransisco avslöjade teknikjätten sitt nya projekt Stadia.

Gamingplattformen ska göra högkvalitativt spelande tillgängligt för alla – utan att man behöver lägga pengar på dyra konsoler eller datorer. Tack vare Googles utspridda datacenter är det möjligt att utgå från en slags molnbaserad infrastruktur som streamar spel med en otroligt kraft och hastighet.

Tanken är att man till exempel ska kunna kolla på någon som spelar ett spel på Youtube, trycka på knappen ”play now” och på bara fem sekunder hoppa rakt in i spelet och återuppta äventyret på egen hand. Alla nedladdningstider slopas och det behövs som sagt ingen extern konsol.

Man kommer att kunna använda mus och tangentbord eller en Stadia-kontroll som säljs separat av Google. Handkontrollen har bland annat en ”share”-knapp som gör att du kan dela ditt spelande direkt på Youtube och låta andra titta på.

Redan vid lansering kommer plattformen att fungera på ”alla sorters skärmar” – det vill säga alltifrån desktops, laptops och tv-apparater till surfplattor och mobiler. Man kommer också kunna starta en spelsession på datorn och sedan fortsätta på telefonen när man lämnat hemmet.

Google säger att Stadia kommer ha stöd för 4k, HDR och 60 bildrutor per sekund. I framtiden planerar man även för 8k-upplösning. Grafikprocessorn ligger på hela 10,2 teraflops vilket är rätt så imponerande jämfört med Xbox One vars GPU är på 6 och Playstation 4 bara på 4,2.

Den största utmaningen kommer bli att erbjuda ett varierat spelutbud för användarna. Google meddelar att över 100 studior utvecklar för Stadia i skrivande stund. Under presskonferensen visade bland andra id Software upp sin demo för ”Doom Eternal” och Tequila Studio presenterade ”Rime”.

Både Microsoft och Amazon är inne på samma tankebanor och håller just nu på att bygga egna molntjänster anpassade för gaming. Personligen tror jag att det finns en risk att Microsoft lyckas bättre med sin konkurrent xCloud, då de har närt en lojal spelarbas för Xbox och PC i över trettio år. Google har helt enkelt mer att bevisa.

Stadia släpps någon gång under 2019.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Fred Balke
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB