Svenskt gamejam för kvinnor lockar stora spelskapare
avDe har jobbat på succéer som ”The Witcher”, ”Battlefield” och ”League of Legends”. Nu samlas ett gäng kvinnliga utvecklare för att göra spel ihop i Boden.
Sverige visar sig från sin bästa sida. Peetgården i Boden dränks i solsken och på den gröna tomten gömmer sig en gammal vikingagrav. I en faluröd stuga från 1648 sitter tolv kvinnor framför en rad stationära datorer. Under tio dagar ska två grupper med sex professionella utvecklare skapa varsitt spel. Från grunden.
Jenny Nordenborg, vd för spelstudion Neat Corporation, står bakom initiativet Valkyrie Jam tillsammans med den ideella organisationen GameDev Force. Gamejams som enbart är till för kvinnor är fortfarande något väldigt ovanligt.
– Många är verkligen inte vana vid att jobba med andra kvinnor, ofta är de ensamma i team med män. Så det här är helt nytt för alla. Flera har blivit positivt överraskade av hur annorlunda kommunikationen är. Alla vågar lite mer, antagligen för att det känns som en trygg plats, säger Nordenborg.
Uttagningsprocessen var intensiv. Nordenborg gick igenom 20 000 profiler på Linkedin under två dagar för att hitta de rätta kandidaterna. Till slut fick hon ihop ett dussin personer – alla med färdigheter och erfarenheter som kompletterar varandra. Det blev en samling utvecklare från världens mest framgångsrika spelföretag. De har jobbat på storsäljare som ”Halo”, ”World of Warcraft”, ”Battlefield”, ”The Witcher”, ”The Division”, ”Cyberpunk 2077” och ”League of Legends” bara för att nämna några.
På ett gamejam håller man vanligtvis igång dygnet runt i 24 eller 48 timmar. Men i och med att Valkyrie Jam pågår i tio dagar får gruppen också chans att umgås, knyta kontakter och bada bastu ihop. Det enda som kostar är själva resan. Allt annat så som mat, boende och städning ingår.
– Det här med att cruncha är inte jätteattraktivt för någon i branschen, det har vi redan tillräckligt av. Det är nog ganska skönt för alla att jobba någorlunda normala timmar och få sova och äta.
Careena Kingdom, senior animator på Blizzard Entertainment, sökte personligen in till eventet. Hon lockades av bilderna från förra årets premiär-jam och bestämde sig för att åka till Sverige från Kalifornien. Första intrycket av Boden var att det var så vackert att det ”såg fejk ut”.
Att bli antagen till Valkyrie Jam är bland det bästa som hänt henne.
– Jag har haft så himla roligt att jag antagligen kommer att övertala hälften av alla kvinnor på Blizzard att söka hit nästa år, säger Kingdom.
Tillsammans med fem andra utvecklare håller hon på att designa ett co-op-spel om en häxa och en räv som behöver samarbeta för att klara av olika levels. Efter tolv år i industrin menar Kingdom att den här sortens teamwork har gett henne en nytändning.
– Det har varit så avkopplande, fast jag gör mitt vanliga nio-till-fem-jobb. Ibland glömmer man varför man gav sig in i branschen från första början och hur kul det är. Att man inte bara gör det för att man får betalt. Hela upplevelsen har faktiskt varit livsomvälvande.
Kingdom trodde inte det skulle vara någon större skillnad på att bara arbeta med kvinnor. Men hon hade fel.
– Det har varit underbart. Miljön och stämningen är väldigt uppmuntrande och man stöttar varandra. Alla har en röst och en åsikt som betyder något.
VALKYRIE JAM
- Valkyrie Jam grundades 2018 av Jenny Nordenborg med hjälp av Jeanette Nilsson från Bodens kommun
- Eventet drivs av den ideella organisationen GameDev Force där Jenny Nordenborg, Kim Aava och Linnéa Östedt Harrison är med och organiserar
- Gamejamet pågår mellan 19 och 28 juli på Peetgården i Boden
- Det finns planer på att fortsätta nästa år
- För framtida ansökan, håll utkik på valkyriejam.com