Startsida / Inlägg

Gamla chefen avslöjar: Jag räddade Nintendo-loggan

av Effie Karabuda
Foto: Nintendo/Wikipedia

Vi har Reggie Fils-Aimé att tacka för mycket. Den före detta amerikanska vd:n berättar nu att han kämpade för att bevara Nintendo-loggan. 

Den pensionerade spelbossen talar ut om Nintendos försök att locka äldre konsumenter, i en intervju i podcasten Present Value. Under sin karriär skrotade Fils-Aimé en logga som var tänkt att tilltala en lite mer mogen publik.

Företaget tyckte att den klassiska röda ovala formen med vit text var riktad till barn. Den tidigare chefen menar att medarbetare på Nintendo of America skämdes över att så många unga drog sig till varumärket.

Därför försökte marknadsföringsteamet rucka lite på logotypen.

”De testade att göra om den i graffiti-stil och försökte få den att se äldre ut, men jag satte stopp för det eftersom det inte gick i linje med vårt varumärke”, säger Fils-Aimé i podden.

Branschveteranen förklarar att han istället jobbade systematiskt med att förändra amerikanska Nintendo. Till exempel såg han till att bredda målgruppen och var med och lanserade produkter som Wii, Wii Fit och till sist Switch-konsolen.

Reggie Fils-Aimé jobbade totalt 15 år på Nintendo och lämnade sin tjänst 2019. Hans ersättare blev Doug Bowser.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB