Startsida / Inlägg

”Star Wars: Squadrons” inget för den ensamma piloten

av Effie Karabuda
Foto: EA
Rate

Star Wars: Squadrons

Från 12 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC, virtual reality

Pris: Ca 399 kr

Utvecklare: Motive Studios

Utgivare: Electronic Arts

Som solospelare finns det inte jättemycket att hämta i EA:s nya ”Star Wars”-satsning. Här är det multiplayerkaoset som styr. 

Det är viktigt att den här recensionen inleds med en disclaimer. Jag spelar spel för att omfamna min inre enstöring och känna noll sociala krav. Med det sagt har jag länge längtat efter att få flyga en X-wing. Alltså på låtsas. På tryggt avstånd i ett spel. I verkligheten hade jag gått under av dödsångest bara av att skjutas upp i en raket. 

EA besitter stor makt med Lucas Films varumärke i sina händer. I ”Squadrons” gör de barndomsdrömmen till verklighet och låter rebellstyrkan och Imperiet slåss i episka rymdstrider. 

Singleplayerläget känns som en övning inför vad som väntar i multiplayer. Fjorton uppdrag betas av i relativt hetsig takt och är till för att underhålla, men ger inte den fulländade ”Star Wars”-upplevelsen. Egentligen hade jag väl önskat mig ännu mer. Typ ett rollspel med intriger i besättningen à la ”Battlestar Galactica” – blandat med fartfylld action såklart. 

Foto: EA

”Squadrons” är gjort för flerspelarläget. Antingen möts Imperiets soldater och rebellerna i en dogfight med fem spelare i varje lag, där det gäller att vara först med att nå 30 kills. Eller så kör man ”fleet battle” i ”Dota”-anda med målet att ta sig till motståndarens bas, alltså moderskeppet, och förgöra alla andra skepp på vägen. Båda versionerna kräver fullt fokus och en stark beslutsförmåga. Som motstridig onlinespelare och allmänt velig person blir jag tyvärr nerskjuten gång på gång. 

Men bortsett från min egen uselhet är ändå känslan av att styra mitt eget skepp oslagbar. Oavsett om jag sitter i en snabb A-Wing, en stabil X-Wing eller en tung TIE Bomber hittar jag strategier för att ta mig fram på bästa sätt. Allt är en balansakt. Höja skyddsnivån när fienderna omringar mig, växla kraften till lasern när det är skarpt läge och öka farten när jag behöver fly från en knivig sits. Att ändra på inställningarna vid rätt tillfälle är det som avgör allt. 

Foto: EA

Även om jag kanske hellre hade utforskat ”Star Wars”-universumet i lugn och ro – utan att behöva oroa mig för det spruckna glaset i cockpiten – så är “Squadrons” en hit. Inte så konstigt med en sådan bra idé i grunden. Men det finns en risk att spelet har en kort livslängd, då kicken av att flyga ett rymdskepp inte håller i sig för evigt. 

Om EA levererar tillräckligt med bra innehåll framöver kan äventyret hållas vid liv. Coola rymdexplosioner i all ära, men se till att backa upp dem med annat tungt artilleri.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB