Startsida / Inlägg

Här är knepen som ska rädda Telltale

av Effie Karabuda
telltale

Den amerikanska spelstudion Telltales rykte har försämrats av förseningar och dålig kritik – nu lägger de in en rejäl stöt för att få företaget på fötter igen. 

Hur var det nu med Telltale Games spel egentligen? ”The Walking Dead” och ”The Wolf Among Us” från 2012 och 2013 kändes spännande och välskrivna med karaktärer som lämnade starka avtryck. De två titlarna var dessutom paketerade i ett innovativt episodformat.

Sedan kom mellanmjölkssläppet ”Tales from the Borderlands” tätt följt av efterlängtade ”Game of Thrones” – vars hajp dog ungefär lika snabbt som hela familjen Stark (OH SNAP!). Och ”Minecraft: Story Mode” ska vi inte ens prata om. Episoderna har varit sega, förutsägbara och extremt ojämna – framförallt har de aldrig lyckats hålla sina releasedatum.

Nu tar Telltale Games i med hårdhandskarna inför släppet av ”Batman”. De bemöter tidigare kritik och meddelar att företaget har växt från 70 till 350 anställda – något som kommer att underlätta en hel del. Grundaren Kevin Bruner säger att det inte var en bra idé att tidigare utveckla flera projekt samtidigt med så få anställda. Bruner tillägger också att från och med nu kommer episoderna att släppas i tid och studion ska få en mer filmisk inriktning som tagit inspiration från HBO och Netflix.

Men den absoluta största satsningen är den nya teknologin. Telltale Games väljer att uppgradera sin motor Telltale Tool och har arbetat hårt för att spelarna ska märka en stor skillnad. Studions klassiska serietidningslook kommer att bytas ut mot en mer verklighetstrogen grafik.

Konceptet bakom ”Batman” är också mer genomtänkt. Man växlar mellan Bruce och Batman och kommer på så sätt närmre karaktärens två sidor. Som Batman använder man våld eller visar nåd för att lösa konflikter, och som Bruce styr man hur Gotham och ens vänskapsrelationer utvecklas. Spelet baseras inte på tidigare filmer eller serietidningar.

Vi får helt enkelt vänta och se om det här receptet kan få Telltale att återhämta sig. ”Batman” släpps till sommaren.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB