Startsida / Inlägg

Virtual Reality är som internet: bara en fluga

av Effie Karabuda
ap foto : nick ut : visitors play farpoint for playstation vr, a space adventure set on a hostile alien world, at the electronic entertainment expo in los angeles on wednesday, june 15, 2016. (ap photo/nick ut) games-e automatarkiverad
Foto: AP

Virtual Reality är bara en modefluga. Spelutvecklarna är så inställda på att ligga i framkanten att de inte ens reflekterar över den nya teknikens brister.  

I ett svettigt rum med en tjock heltäckningsmatta transporteras jag till yttre rymden tack vare en Playstation VR-hjälm. Det här är det nya Virtual Reality-verktyget som egentligen inte är nytt. Ända sedan 90-talet har män i pösiga skjortor och snedlugg talat lyriskt om de magiska glasögonen som tar en till en helt annan värld. Men idag slår det igenom på riktigt. På mässan E3 är det här en av höjdpunkterna, och jag förstår inte varför.

I min hand håller jag i ett plastigt automatvapen med en joystick som jag rör mig med och en knapp som jag använder för att skjuta ner slemmiga spindelfiender. Mitt headset spänner åt. När jag börjar vandra framåt på en Marsliknande planet i spelet ”Farpoint” så står jag egentligen stilla i verkligheten – något som sätter min hjärna totalt ur spel. Illamåendet är ett faktum. Jag påpekar obehaget, min hjälm stramas därför till ännu hårdare och det hela förvärras ytterligare. Förutom att jag ser obeskrivligt töntig ut i en VR-hjälm, är det i princip omöjligt att känna mig ens en gnutta tuff när jag skjuter ner rymdaliens och samtidigt märker hur min gamla currykyckling-macka klättrar längre och längre upp i svalget. Till och med två timmar senare känns det som att jag fortfarande är på en guppande båt.

Trots Virtual Realitys uppenbara barnsjukdomarna, envisas Playstation ändå med att pytsa ut hela femtio spel vid släppet av sin nya produkt. Konkurrenterna är inte heller sena med att stressa fram liknande upplevelser. En del spel är mest där för att visa upp själva mediet. Titta! Om du vrider huvudet åt vänster så kan du pricka den där bollen! Wow! Allt nytt är häftigt per automatik. Men allt nytt är inte alltid bra. Vi är så lättlurade så fort något framtidsfenomen gör intåg i vår linjära värld att vi glömmer bort bekvämligheten med vanligt tv-spelande. Teknologin har vuxit fram ur ren ängslighet över att vara fast i dåtiden.

Om 10 år kommer den virtuella verkligheten att ha utrotats. Det är jag säker på. Precis lika tvärsäker som när Prince år 2010 förutspådde att internet var över.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB