Historiska platser invaderas av ”Pokémon Go”-spelare
avHysterin kring mobilspelet ”Pokémon Go” har sina nackdelar. Flera spelare har nämligen börjat fånga pokémons på historiska platser som till exempel Auschwitz.
I ”Pokémon Go” kan man leta upp och fånga pokémons i princip var som helst i riktiga världen med hjälp av GPS-enheten i sin mobil. Det här har ställt till en hel del problem. En spelare berättar för New York Magazine att hen hittat en Rattata under ett besök på det gamla koncentrationslägret Auschwitz där Nazityskland utrotade judar under andra världskriget.
Även det amerikanska Minnesmuseet för Förintelsen i Washington DC har råkat ut för en liknande händelse. De har tvingats be folk att inte spela på museet. Många blev upprörda av att besökarna stirrade på sina mobilskärmar i jakt efter pokémon utanför ett auditorium med vittnesbeskrivningar från judar som överlevde Förintelselägren. Museets kommunikationschef Andy Hollinger säger att de försöker få Minnesmuseet borttaget från ”Pokémon Go”.
SOMEONE FOUND KOFFING IN THE HOLOCAUST MUSEUM IM DEAD pic.twitter.com/2v35SToUua
— Quincy/Quinn/Quince (@QPastura) July 11, 2016
Rosa Parks grav har också lockat till sig flera gamers. Den afroamerikanska medborgarrättskämpen ligger begravd i Woodlawn Cemetery där stora grupper av människor går runt och slåss med sina pokémon på helig mark. Det hela eskalerade så pass att kyrkogårdsägarna behövde skriva en varning eftersom att spelarna störde mitt under begravningsceremonierna.
Varför samlas egentligen alla pokémon på dessa historiska ställen som är minst sagt olämpliga att spela på? I spelet finns det så kallade Pokéstops som är knutna till platser som existerar på riktigt där man kan hitta varelser och fylla på sitt lager med olika föremål. Det är inte utvecklarna som har placerat ut dessa Pokéstops, utan det är en dator som har samlat information från Google Maps och dess användare som sedan slumpgenererar var mötesplatserna hamnar.
Däremot borde det inte vara så svårt att kontrollera vissa områden. Men ibland är alla situationer inte lika tydliga som den i Minnesmuseet. När är det egentligen tillåtet för utvecklarna att gå in och styra upplevelsen? Och när är det tillåtet för spelarna att interagera med kartan utan begränsningar? Det här är bara början på alla utmaningar som ”Pokémon Go” kommer att stöta på framöver.