Startsida / Inlägg

Svenskar tittar näst mest på e-sport i Europa

av Effie Karabuda
svenskaresport

Vi slukar e-sport som aldrig förr. En ny undersökning visar att svenskar är de näst största e-sportfansen på både Youtube och Twitch i Europa.

Sverige toppar e-sportmarknaden och är den näst största konsumenten i Europa, enligt en undersökning gjord av Paypal och analysföretaget Superdata. Studien har baserats på tittardata från Youtube och Twitch, rapporterar Di Digital.

Av de 20 europeiska länderna som undersökts är Ryssland etta och Danmark har roffat åt sig en tredjeplats. Totalt har Sverige en marknadsvolym på 254 miljoner kronor. Man har räknat volymen på köp av biljetter och varor relaterade till e-sport, samt intäkter på sponsorskap och varumärken.

Bortsett från Danmark ligger våra andra nordiska grannar i lä. Finland hamnar på en sjätteplats med 114 miljoner kronor och Norge är tia med sina 70 miljoner.

Man räknar med att e-sporten kommer att fortsätta växa kraftigt och nå sin kulmen år 2019. Då väntas den svenska marknaden vara värd omkring 350 miljoner kronor.

Taggar e-sport

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in i vårt inloggningssystem SPiD. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Du kan läsa mer om vårt inloggningssystem här.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Bea Blom
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB