Startsida / Inlägg

”Overwatch” visar stor potential

av Effie Karabuda
OW_PS4_3P_SYMM_png_jpgcopy

Blizzards förstapersonsskjutare ”Overwatch” är rykande färskt och osar av passion – men måste spela sina kort rätt för att utnyttja kapaciteten fullt ut.

Aldrig tidigare har Blizzard skapat ett skjutarspel i förstapersonsperspektiv. I ”Overwatch” håller vår värld på att gå under och ett gäng hjältar står till tjänst för att ställa allt till rätta. Men det känns inte riktigt som att det är en annalkande katastrof vi har att göra med. Den glättiga atmosfären är en stark kontrast till andra spel i samma genre. Här studsar karaktärerna fram bland körsbärsblommiga miljöer och dödar varandra helt obekymrat.

Det finns fyra sätt att spela på; offensivt, defensivt, tank eller support. Jag brukar oftast dras till tank-hjältar som gör störst skada på nära håll, men känner inte riktigt att det passar mig. Den robusta och robotliknande giganten vid namn Reinhardt springer mot sina fiender med all kraft och är ganska otymplig. Den något förutsägbara men lätthanterliga Solider: 76 faller mig mer i smaken med sitt klassiska ”CS:GO”-liknande upplägg där jag hederligt skjuter ner motståndarna.

OW_PS4_1P_ZARYA_png_jpgcopy

Under en match kan jag byta hjälte hur många gånger jag vill – vilket skapar lite förvirring i min spelaridentitet men fungerar ändå som ett uppfriskande inslag där mina val inte är på dödsallvar. Widowmaker är en perfekt sniper som tar sig upp på hustaken och siktar in sig på sitt mål. Tracer är dundersnabb med sina två pistoler och åker tillbaka i tiden för att hela sig själv. Svenska dvärgen Torbjörn är lika brutal som han låter.

Vid release kommer det att finnas 21 hjältar och 12 kartor. Det kommer att tillkomma fler under spelets gång och allt kommer att vara gratis. Och det är kanske just det receptet som gör att ”Overwatch” kan överleva bland andra lite mer luttrade konkurrenter. Det behövs ett ständigt flöde av nya oupptäckta inslag för att spelet ska fortsätta kännas intressant – även om Blizzard inte räknar med en livslängd à la ”World of Warcraft”.

OW_PS4_3P_LUCIO_png_jpgcopy

I nuläget är det med lätthet som jag tar mig in i fighterna och förstår nästan omedelbart vilka färdigheter jag kan tillämpa. Desto svårare är det dock att bemästra färdigheterna. Som i många av Blizzards spel får man mest ut av sin upplevelse om man vet vad man håller på med och inte är en naiv nybörjare. Vilket är relativt frustrerande till en början då jag luskar ut taktiker och försöker febrilt att hålla mig vid liv – vilket inte är helt lätt när min motståndare heter ”Tejbz”. Här gäller det att jag orkar hålla mig kvar tills jag har överkommit de mest utmanande barriärerna.

En liten dos av ”Overwatch” blir en härlig färgklick. Ett längre möte under flera timmar kan kännas repetitivt. Det återstår att se. Så länge Blizzard håller fast vid sin påhittighet har de all chans i världen att bygga på en stadig spelgemenskap.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB