Startsida / Inlägg

Spel är inte rätt medium för sex

av Effie Karabuda
shepardgarrus
Garrus och Commander Shepard från ”Mass Effect”.

Spel har aldrig varit och kommer aldrig att bli sexigt. Det är dags att ge upp de intima romansscenerna omedelbums.

Sex i spel är miljontals pixlar i en enda trasig röra. En hand klappar en kind men hamnar i luften istället. Kroppar rör sig i otakt. Armar går igenom varandra på grund av buggar. Stönljuden är inte alls är synkroniserade med karaktärens munrörelser. Jag gräver mig så djupt ner i skämskudden som jag bara kan. 

Därför känns det lite underligt när Tal Peleg, animatören till det kommande rymdspelet ”Mass Effect: Andromeda, tweetar att animera kulmen av en romans är inte så lätt som jag trott följt av en GIF på en otroligt upphetsad Charlie Sheen från ”Hot shots! 2”. Spelsajter och forum började direkt spekulera kring vad som väntar – blir det alien- och människosnusk bland rosenblad och dov belysning till tonerna av Marvin Gayes Let’s get it on? Eller kanske något hårdare i ”Fifty Shades of Grey”-anda?

Jag vill inte veta. Spel är inte rätt medium att utforska sex i. Varje gång jag har inlett en romans i till exempel fantasyserien ”Dragon Age” har jag övervägt varenda dialogval med extrem noggrannhet och sett min kärlek utvecklas till något vackert och bejakande – ända tills jag hamnat i en intim sexakt som får mig att ångra allt. Min romans förminskas helt plötsligt till något så banalt som ett försök till att få spelare kåta av hackiga animationer.

Det finns inget annat medium som jobbar så hårt för att vara sexigt. I ”GTA” åmar sig stripporna till den grad att det blir slitmärken på stängerna. “Dead or Alive”-serien bjuder på skumpande volleyboll-bröst och i ”The Witcher 3” kan man välja och vraka bland prostituerade. Allt det här måste vi förhålla oss till. I film kan det bara passera, men i spel ska vi interagera. När man bygger på en relation i rollspel når man till slut alltid en punkt då det presenteras olika romantiska val som man måste ta ställning till. Det blir så forcerat – som att spelskaparna skriker LIGG DÅ! rakt upp i ansiktet på en.

Det får mig nästan att sakna Alfred Hitchcocks ”I sista minuten” från 1959 när hånglandet i sovkupén avslutas med en talande bild på ett tåg som åker igenom en svart tunnel. Det lämnade i alla fall något åt fantasin.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB