Startsida / Inlägg

”Uncharted 4” lever upp till förväntningarna

av Effie Karabuda
uncharted2

”Uncharted 4: A Thief’s End” verkar hålla sina löften och bjuder på förlamande vacker grafik i kombination med krutdoftande strider. 

Min längtan efter att få tillbringa trettio minuter med Nathan Drake i nya ”Uncharted 4” går att jämföra med pirret jag kände som 11-åring kvällen innan julafton.

Innan jag klev in i Oslos egen gaminghall ”House of Nerds” cirkulerade det olika frågor i skallen på mig. Hur högupplösta kommer Nathans porer egentligen att vara? Är det nu jag får reda på något om hans förflutna? Resan blev långt ifrån så djup som jag hade föreställt mig, men däremot hittade jag många andra tillfredsställande element i förtitten.

Jag, i rollen som Nathan, kör runt i en stadig jeep med Sully och min bror Sam. Dialogen är kvick som vanligt och karaktärerna räds inte för att ge pikar till varandra. Terrängen är varierande och vi kämpar oss upp på alltifrån leriga klippfasader till ojämna stenbumlingar. I bakgrunden syns en praktfull men utdöd vulkan.

uncharted1

Utforskandet ska spela en stor del av ”Uncharted 4” – i alla fall om man vill lyssna på lead designer Ricky Cambier som underströk (mer än nödvändigt) vikten av att våga hitta nya vägar. Därför hoppade jag nästan tvångsmässigt ut ur fordonet då och då för att försöka upptäcka små pärlor i bortglömda vrår. Det jag la händerna på var oftast en journal som inte gjorde något större intryck, antagligen för att jag saknar kontext. Det kändes inte heller särskilt värdefullt att plocka upp en liten obskyr trästaty för att sedan studera den på nära håll. Belöningen att hitta gömda grottor och skrymslen med diverse föremål känns hittills inte särskilt uppeggande.

Istället fastnade jag för Nathan Drakes händer när han plockade upp de olika prylarna. Inte på grund av min besatthet av hans kropp – utan snarare av ren fascination för grafiken. Händerna var blöta och ljusstrålar reflekterades i vattendropparna som vilade på fingrarna. Man kunde se slitningar på nagelbanden, smuts som fastnat och distinkta blodådror på handflatan. Att bli estetiskt hänförd på det här sättet är trots allt ganska svåruppnåeligt i en spelvärld där hajpen kring next-gen-looken har lagt sig för längesen.

Fajtingsekvenserna har fått en hel del nya funktioner som vi inte upplevt i ”Uncharted”-serien tidigare, men som absolut inte är främmande för spelmediet i stort. Till exempel kan man markera vilken fiende man vill sikta in sig på, precis som i ”Dark Souls”-serien. Dessutom har de infört en slags ”hotmarkör” där fienderna känner av om man är i närheten eller uppträder på ett underligt sätt – lite i samma stil som ”Hitman”. Markören kan gå från vit (normal) till gul (misstänksam) och till sist röd (hotad).

uncharted3

För att undvika att bli upptäckt och få en hel hord av våldsamma män på sig kan man välja att gå in i stealth-läget. Detta innebär att man smyger runt till olika gräsbuskar, noggrant studerar fiendernas rörelser och försöker räkna ut hur långt deras synfält når. Men det är sällan smygartaktiken funkar så smidigt som man hade hoppats – att bli påkommen är nästintill oundvikligt och förr eller senare måste man ändå ta fram sina vapen för att utplåna alla i sin väg.

Finessen ligger i de livliga actionsekvenserna. I mitt fall hade jag hellre kört in med jeepen mitt bland mina rivaler för att sätta igång med upploppet direkt. Valfriheten är stor och jag kan både spränga saker, använda en änterhake för att svinga mig bort eller fortsätta att gömma mig i det höga gräset.

Oavsett hur underhållande det är att få skjuta hejvilt tillsammans med sina lojala kompanjoner så längtar jag ändå efter det sociala. Stunderna i jeepen där det tjafsas och skämtas. De naturliga replikerna är det som får mig att uppriktigt le av nöje.

Jag har blivit biten och vill ha mer. När det fortfarande finns något att längta till efter den här förtitten – då vet jag att Naughty Dog inte kommer att göra mig besviken.

”Uncharted 4” släpps 10 maj till PS4. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB