Startsida / Inlägg

Universitet ställde in stort spelevent – på grund av kvinnobrist

av Effie Karabuda
usclegends

Spelavdelningen på The University of Southern California ställde in sitt event ”Legends of the Game Industry” eftersom att panelen saknade kvinnor. 

The University of Southern California hade lyckats locka till sig stora namn inom spelbranschen till sin ”Legends of the Game Industry”-panel som skulle ha ägt rum häromdagen. Några av talarna var till exempel Blizzards Jeffrey Kaplan och Riot Games grundare Brandon Beck. Totalt var det sju män och inga kvinnor som hade tänkt dela med sig av sina erfarenheter inför spelstudenterna.

Bara fyra timmar innan eventet skulle dras igång fick arrangörerna kalla fötter och ställde in allt. På USC Games facebooksida skriver professorn Anthony Borquez att panelen inte representerade mångfalden inom USC communityt eller spelindustrin i stort. Planen är att omforma panelen och balansera könsfördelningen under de kommande dagarna. Borquez tydliggör att de ångrar sitt val av endast män och vill göra branschen mer inkluderande.

I universitetets studenttidning Daily Trojan skriver matematikstudenten Tiana Lowe att både manliga och kvinnliga studenter snuvades på ett tillfälle att få ställa frågor till några av världens mest inflytelserika spelprofiler. Chefen för USC Games, Tracy Fullerton, kontrar och säger att ”Det finns inget perfekt val. Vi valde värderingar som vi tror på. Alla behöver inte hålla med, men jag tycker att beslutet står vid rätt sida av historien.”

The University of South California är kända för sin spelutbildning. FOTO: Daily Trojan
The University of South California är kända för sin spelutbildning. FOTO: Daily Trojan

Effies kommentar: Det finns kompetenta och tunga kvinnor i branschen, men de lyfts sällan fram. Här är några av dem som kunde varit med i panelen; ”Tomb Raider”-författaren Rhianna Pratchett, ”Journey”-designern och producenten Robin Hunicke, EA Mobiles creative director Chelsea Howe eller Unity Technologies egen Kristen Duvall. 

Vissa har redan börjat placera arrangörerna i ett ”social justice warrior”-fack och hånar dem för att prioritera jämställdhet framför en möjlighet att suga åt sig kunskap. Den här gruppen av människor har ett tunnelseende och kan inte föreställa sig vad en jämnt könsfördelad panel kan bidra med i det långa loppet. Universitetsstudenter är med och formar framtiden och påverkas av förebilder i sin omgivning. Att välja en panel med uteslutande män är slarvigt och gjort av lättja.

Vi måste visa upp spelbranschen på ett sätt som vi vill att den ska se ut. Jag tror inte att någon önskar att bara män ska sitta på maktpositioner och skapa spel. Precis som att det finns mångfald bland gamers, ska det också representeras i akademiska sammanhang. Glöm inte att så fort man får in en kvinna i en panel ökar det identifikationsnivån för andra kvinnor – som R. Kelly en gång sa; ”If I can see it then I can do it”.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB