Startsida / Inlägg

Mobilspelet ”Trolldoms” hemliga agenda – vill utbilda hackers

av Effie Karabuda

Marcus Zetterquist skapade mobilspelet ”Trolldom” – i hopp om att lära barn programmering med hjälp av trollrobotar i ”Dunderklumpen”-miljöer. 

Det började med att Marcus Zetterquist utvecklade ett rymdspel vars bossar hade små virtuella datorer i sig. Man skulle klura ut hur varelserna uppförde sig för att sedan döda dem – men Zetterquist ändrade riktlinje och gjorde om det till ett fredligare mobilspel istället. Plötsligt föddes ”Trolldom” med sina små sovande trollrobotar. De väcks genom att man laddar upp deras batterier och kopplar ihop pussel.

– Jag ville göra något positivt där man inte dödar. Samtidigt ville jag ha en miljö som kändes svensk och ärlig, så jag lät mig själv inspireras av ”Dunderklumpen”, John Bauer och Jämtlands granskogar.

Magknip”Trolldom” är Zetterquists allra första spel. Tidigare jobbade han med musikprogram men hoppade av för två år sen för att ge sig in i spelutveckling. Han säger att det alltid fanns en hemlig agenda med projektet redan från första början.

– Jag ville motivera blivande nördar och få dem att hacka trollen. Det är ungefär samma sak som att ha sönder en väckarklocka, se hur den fungerar inuti och rota i den för att ändra beteendet. Man ska kunna göra egna troll och dela dem med sina kompisar.

Fördelningen mellan kvinnor och män inom programmeringssfären är ojämn och Zetterquist skulle vilja skapa balans i det hela. Han hoppas på att ”Trolldom” kan bli en inkörsport. Det ska inte handla om att göra programmering till något coolt i sig, utan snarare erbjuda en möjlighet att få känna på hur coolt det är att skapa själva spelen.

– Fler tjejer behöver komma in. Vi har en viss bild av programmering som inte stämmer – såna där häftiga webbhackers man ser på tv som sitter framför en svart Unix-terminalskärm och knäcker kod i gröna siffror. ”Trolldom” ger en betydligt charmigare ingång till det här intresset.

Tanken är att uppmuntra till lek, istället för att fokusera på att lyckas eller misslyckas. Zetterquist menar att spel ofta utesluter människor för att det finns en stor risk att man känner sig dålig på någonting.

– Många blir ju ledsna när de dör i spel. Mina döttrar uppskattar mer en form av pyssel och utforskande som jag tror är viktig att ta vara på. Det är fantastiskt när vi inte bara konsumerar utan faktiskt leker med något.

LilltottDet är inte helt ovanligt att använda spel i utbildningssyfte, även om det inte var tanken när de skapades – till exempel används ”Minecraft” ofta av skolklasser. Men i ”Trolldom” var det en svår balansgång mellan pekpinnar och nöje.

– Man ska inte tänka att ”nu ska vi vara pedagogiska och få barnen att lära sig något”. Det är bättre att se det som underhållning och sedan gömma lärorika element – det finns en trojansk häst i det där.

Zetterquist berättar att spel bär på mycket outnyttjad potential. Han har funderat på hur actionskjutare skulle kunna lära ut första hjälpen i smyg.

– I ”Battlefield” trycker man ju på en grön knapp för att rädda någon, men tänk om det istället var ett minispel som lärde ut hjärt- och lungräddning på riktigt. Då skulle man kunna utbilda miljontals ungdomar på ett intressant sätt, utan att det blir utbildningsradion.

Marcus Zetterquist är full av idéer och har precis påbörjat resan med ”Trolldom”. Han ser fram emot att låta universumet växa vidare.

– Jag hoppas att folk kommer att gilla det. Min dröm är att någon börjar missbruka trollprogrammeringen och kanske skapar egna filmer. Det skulle vara roligt om det utvecklades till världens konstigaste lilla spelmotor.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB