Startsida / Inlägg

”PewDiePie” fick betalt för att göra smygreklam

av Effie Karabuda
pewdiepie
Foto: TT

Felix ”PewDiePie” Kjellberg tog emot pengar från Warner Brothers för att ge positiva recensioner av deras spel – utan att säga något till sina tittare. 

Att YouTubers får betalt av stora spelföretag för att lyfta deras spel till skyarna är inte helt främmande för de flesta gamers – i och med att sponsorskap alltid brukar tydliggöras i videor. Men ”PewDiePie” och Warner Bros har inte riktigt levt efter den devisen.

Amerikanska konkurrensmyndigheten Federal Trade Commission skriver i ett pressmeddelande att Warner Brothers Home Entertainment har varit oärliga mot sina konsumenter genom att få dem att tro att YouTubers, som till exempel ”PewDiePie”, har recenserat deras spel på ett objektivt sätt. Men egentligen har Kjellberg fått tiotusentals dollar av speljätten för att göra en video om ”Middle Earth: Shadow of Mordor”.

– Konsumenterna har rätt att veta om recensenter uttrycker sina egna åsikter eller om de framför betald reklam. Företag som Warner Bros måste vara raka med konsumenterna i sina försäljningskampanjer på nätet, säger FTCs Jessica Ridh i pressmeddelandet.

pewdiepieshadowof

Enligt tekniksajten Ars Technica krävde Warner Brothers att YouTube-profilerna skulle publicera minst en tweet eller ett Facebookinlägg om spelet, samt en video som inte fick framstå som negativ. Videorna fick inte heller visa upp buggar och skulle dessutom innehålla en verbal uppmaning att klicka på en länk där man kunde få mer information om spelet.

Videon ”PewDiePie” la upp sågs över 3,7 miljoner gånger och totalt har Warner Bros fått ihop 5,5 visningar på alla sina samarbeten. Företaget uppmanade visserligen YouTubers att skriva om sponsringen i videons beskrivning under en ”visa mer”-knapp – men många valde att inte göra det. FTC menar att det ändå inte hade varit tillräckligt eftersom att den texten inte hade varit synlig om man tittade på klippet i sociala medier.

Myndigheten och Warner Bros har gjort en överenskommelse om att speljätten ska få slippa betala böter. Däremot måste bolaget föra ett samtal med sina samarbetspartners om hens ansvar och tydligt redogöra för alla sponsrade inslag framöver.

”PewDiePie” har ännu inte gett någon kommentar. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB