Startsida / Inlägg

”FIFA 17” är en mästare på ytligheter

av Jesper Englin
fifa017
Rate

FIFA 17

Från 3 år

Format: Playstation 4, Xbox One, Playstation 3, Xbox 360, Android, iOS

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: EA Canada

Utgivare: EA Sports

Hur långt räcker ett gnistrande leende och en orubblig charm? Väldigt långt i fallet ”FIFA 17”.

Aldrig förr har yta varit så viktigt inom fotbollsvärlden som den är nu – och då menar jag inte en sådan yta som en yttermittfältare kan löpa in i, utan snarare ett glittrande varumärke. Swagger och en distinkt karaktär är obligatoriska egenskaper om man vill sticka ut i mängden. Och precis där befinner sig ”FIFA 17”. Mitt i strömmen av attityd. EA klättrar upp på det högsta image-berget och sätter bestämt ner sin flagga.

Den största nyheten i ”FIFA 17” är läget The Journey. Målet är att ta den unga brittiska talangen Alex Hunter från pojklaget vidare till Premier League och landslaget. På vägen får spelaren hantera drama i form av en frånvarande pappa, besvikelse över att bli utlånad till en lägre serie och konkurrens om anfallspositionen från sin barndomsvän Gareth. Premissen och dialogen är bitvis klyschig men hindrar mig ändå inte från att verkligen bry mig. Jag spänner mig lite extra i varje situation under provspelsmatchen och fjärilarna flyger omkring i magen när jag får hoppa in i seriepremiären på bortaplan mot Liverpool.

fifa-17-juventus-shot

Det gäller hela tiden att prestera under träningar, matcher och i intervjuer. The Journey lyckas med att återspegla miljön kring brittisk elitfotboll, faktiskt tack vare den fina lilla historien man får uppleva. Relationen mellan Alex, hans mamma och farfar sätter sina spår. Attityden är som sagt påtaglig och att man bara kan välja att lira som anfallare, offensiv mittfältare eller yttermittfältare säger ganska mycket. Spelläget innehåller också ett Twitter-liknande medie där Alex blir ständigt bekräftad eller sågad. Antalet följare avgör såklart hur mycket sponsorpengar han drar in.

Det här är EA:s första bekantskap med Frostbite-motorn i ”FIFA”-serien och det gör en del avtryck – på gott och ont. Spelet har en härlig dynamik där små detaljer helt klart påverkar hur situationen på planen utvecklar sig. Ett skott i dålig balans tappar mycket fart och en lätt touch på motståndarens lår resulterar i en tydligt annorlunda bollbana. Tyvärr märks bytet också i negativ bemärkelse. Övergångarna mellan animationerna skaver ibland på hornhinnan och spelarna känns rätt så fladdriga, då de saknar tillfredsställande tyngd. Jag stör mig även på att AI:n är frustrerande bra på att behålla bollen inom laget, oavsett nivå på motstånd.

”FIFA 17” är ett relativt stort steg framåt för EA. Trots att det ofta känns som en avtändande reklamfilm för ett skoföretag mer än ett tv-spel. Samtidigt är det ändå en sinnessjukt välproducerad reklamfilm – med väldigt, väldigt vita leenden.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB