Startsida / Inlägg

”Malariaspot” är mobilspelet som räddar riktiga liv

av Effie Karabuda
Malariaspot_studenter analyserar blodprov från Mozambique
Malariaspot-studenter analyserar blodprov från Mozambique.

Varje dag räddas flera liv tack vare mobilspelet ”Malariaspot” – där användarna hjälper till att diagnostisera den utbredda sjukdomen malaria. 

Medan många av oss parar ihop sliskiga godisbitar i ”Candy Crush” och anfaller baser i ”Boom Beach” under en fikarast, kämpar en helt annan sida av mobilspelsvärlden med att rädda liv, på riktigt. I ”Malariaspot” stödjer man sjukvården i malaria-drabbade länder genom att analysera miljontals blodprover i en rasande takt.

Malaria är en infektionssjukdom som sprids i Afrika, Sydamerika och Asien. Den smittar via myggor som bär på parasiter. Varje år drabbas över 220 miljoner människor och varje minut dör ett barn på grund av sjukdomen. Det finns botemedel om man lyckas ställa en korrekt diagnos, men det kan ta upp till 30 minuter för en specialist att räkna parasiterna i ett blodprov.

Därför bestämde sig Miguel Luengo Oroz att ta saken i egna händer. Under sin tid på FN kom han på idén till ett spel där man har en minut på sig att upptäcka parasiter i ett verkligt, digitaliserat blodprov genom att ”skjuta ner” virus.

Blodprov från både barn och vuxna samlas världen över och laddas upp i spelet genom Amazon Web Services molnservrar. Spelaren blir alltså en slags virtuell malariajägare, vars klick och upptäckter i provet kombineras med artificiell intelligens. Den här processen har visat sig vara lika effektiv i att spåra upp parasiterna som ett par utbildade expertögon. Den enda skillnaden är att det digitala tillvägagångssättet är betydligt snabbare.

Eric Morales, gaming- och startup-manager för AWS i Norden, tror att framsteg inom medicin, både från ett forsknings- och klinskt perspektiv, kan få rejäl draghjälp av den här sortens molnteknik.

– En av våra chefer, Mike Clayville, uttryckte det bra när han sa att ”Botemedlet mot cancer kommer inte att komma från biologin, det kommer komma från teknik i kombination med biologin”, säger Morales.

Malariaspot_så spelar man

Den här sortens integrering mellan spel och nytta kallas ofta för gamification, eller ”spelifiering” på svenska. Det är en trend som framför allt har vuxit fram i utvecklingsländer där hälsovården brottas med budget- och kapacitetsutmaningar.

– Människor gillar att bli underhållna och gamification kan göra tråkiga eller oengagerande arbetsuppgifter mer spännande och samtidigt attrahera större grupper. Dagens olika hälsoappar är ett bra exempel där du i många fall kan tävla mot dina vänner i sociala nätverk och samtidigt få ”belöningar” i form av medaljer när du nått vissa miltstolpar i din träning, förklarar Morales.

Men ”Malariaspot” är ett unikt fall. Flera spelare har makten att påverka en gigantisk grupp människor. Här handlar det inte om att få en låtsaspokal när du har klarat av en löprunda eller sätta en ”Candy Crush”-kombination som skriker ”Delicious!”. Fem minuter med ”Malariaspot” under bussresan till jobbet kan betyda mer än du anar.

Spelet finns att ladda ner till iOS och Android. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB