Startsida / Inlägg

”PewDiePie” har blivit en lättkränkt gubbe

av Effie Karabuda
pewdiepie_kjellberg

PewDiePie har blivit en gnällig och lättkränkt gubbe. Det är dags att världens största gamer lämnar YouTube. För alltid.

”PewDiePie”, min vän, det var längesen. För ungefär två år sedan klagade jag på att du var grabbig, men nu har du gått och blivit gubbig. Du smutskastar uppmärksamhetstörstande småkillar som snackar skit om dig på sina kanaler. Maniskt klagar du på Youtube som företag och säger att det var minsann bättre förr. Du skyller din sjunkande tittarskara på – stoppa pressarna – YouTube, när det egentligen är du som är problemet. Du har tappat all charm, Felix Arvid Ulf Kjellberg. Det är läge att gå i pension.

För några dagar sedan hotade vår gamingstjärna med att han ska ta bort sin kanal när han når 50 miljoner prenumeranter. Min första tanke var: är du helt från vettet? Min andra tanke var: ÄNTLIGEN! Strax därefter höjde jag volymen på Dr. Albans Sing hallelujah.

PewDiePieär nämligen inte den där goa Göteborgs-pojken som vi lärde känna år 2011. Den där pysen som sålde korv för att kunna betala hyran. Och som sedan satt i sin trånga lägenhet bland IKEA-möbler och slängde ur sig helt slumpmässiga tankar framför kameran när han spelade ”Amnesia”. Nu har han byggt upp en proffsstudio med en Neumann-mikrofon, självlysande dator, cool graffitibakgrund och fotoljus som ger huden en helt annan lyster.

Men med alla tekniska förbättringar och framgångar hände något. Hans själ och personlighet gick förlorad. Det känns som att den numera mediatränade Kjellberg har uppstyrda manuskort att utgå ifrån och tänker alldeles för mycket på vad som förväntas av honom – i stället för vad han själv faktiskt vill åstadkomma. Han är en fånge i sin egen kommersiella image. För att hantera situationen förvandlas han därför till en surgubbe som med käppen i handen går och knuffar till allt och alla.

Felix, jag vet att du vill börja om på ny kula med en annan kanal vid 50 miljoner prenumeranter. Men skit i det. Ta ett sabbatsår, åk till Bohusläns skärgård och doppa tårna i det friska vattnet. Hitta dig själv. Någonstans där borta under en gammal skrovlig sten finns den – din charm.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB