Startsida / Inlägg

”Super Mario Run” är allt jag väntat mig

av Effie Karabuda
supermariorun
Rate

Super Mario Run

Från 4 år

Pris: 109 kr

Format: iOS (släpps till Android början av 2017)

Utvecklare: Nintendo

Utgivare: Nintendo

”Super Mario Run” innehåller inga fula överraskningar och är generös nog att ge mig precis det jag vill ha – en Nintendo-klassiker.

Trots att jag föddes in i en teknik-era, hade mitt 5-åriga jag omöjligen kunnat föreställa sig att Mario från Nintendo 64 skulle kunna hoppa in i en mobil – där jag kan styra honom genom att bara peta på en skärm! Men nu är den dagen kommen. Och jag saknar inte direkt mina mjöliga joysticks.

”Super Mario Run” är Nintendos första riktiga försök (jag räknar inte Niantic-utvecklade ”Pokémon Go”) till att föra över en ikonisk spelserie till iPhone och Android. I det här runner-spelet är vår rörmokare i konstant rörelse framåt, samtidigt som han hoppar på både plattformar och fiender, undviker hinder och samlar på sig guld – gärna så snabbt som möjligt. Helst ska han också fånga in fem lila supermynt i samma veva. Varje level har silats igenom det bekanta “Super Mario”-filtret och kastar mig upp i skyn, ner bland kokande lava och in bland antika ruiner.

Jag styr Mario genom att trycka på skärmen med tummen (det är bara 40+ mammor som får för sig att trycka med pekfingret) och ju längre jag håller in, desto högre hoppar han. Ingen raketvetenskap direkt. Men tack vare den varierande bandesignen blir jag aldrig uttråkad av den simpla mekaniken. Att få Mario att studsa vid rätt tillfälle känns tillräckligt utmanande när Goombas står i vägen, eldklot skjuts rakt över huvudet på mig och kanonkulor viner förbi. Svårighetsgraden ligger på en lagom nivå som jag tror passar de flesta åldrar samt både nybörjare och veteraner.

supermariorun2

Förutom målet att klara av 24 banor, kan jag ta del av andra tillägg – till exempel att bygga upp mitt kungarike eller delta i ”Toad Rally”-race mot mina vänner online. Men det är inte särskilt eggande att expandera slottet eller tvångsköpa en halvkul bonusbana. Att spelet kräver ständig internetuppkoppling är också ett minus. Bortsett från det, är jag totalt uppslukad i plattformsäventyret. Det är som allra roligast när jag rör mig i det klassiska guldmyntsträsket och blir som besatt av att fånga allt i min väg utan att mista ett enda liv.

Det japanska spelföretaget har varit rätt så bekväma i sina designval och tänjer inte på gränserna. Å andra sidan, vem vill egentligen att Shigeru Miyamoto ska bli helt ”wild and crazy” och göra ”Super Mario Run” till någon slags diskbänksrealism där vår hjälte springer förbi 7-Eleven på väg till nio till fem-jobbet? Inte jag i alla fall. 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB