Efter skandalen: PewDiePie inte längre mest inflytelserika gamern
avDet kostar att vara provokativ. Nu har Felix ”PewDiePie” Kjellberg puttats ner från tronen och är inte längre profilen med störst inverkan på spelvärlden.
Att släppa videor med rasistiska och antisemitiska inslag har sitt straff. Sveriges egen Youtubegigant PewDiePie har tappat titeln som den mest inflytelserika gamern i världen, enligt affärstidningen Forbes lista på mäktiga spelpersonligheter.
På första plats befinner sig Youtubern Mark ”Markiplier” Fischback från Hawaii med sina 17,6 miljoner prenumeranter och 7,5 miljarder visningar. Silvermedaljen delas ut till Kjellberg som har totalt 55,7 miljoner prenumeranter och 15,5 miljarder visningar. Anledningen till att den svenska stjärnan inte ligger högst upp, trots flest fans, beror på kontroverserna tidigare i år.
I början av 2017 lade Kjellberg upp videor med antisemitiska budskap och nazistiska bilder. Det hela nådde sin kulm i februari då han publicerade ett klipp där han betalade två män 5 dollar för att de skulle hålla upp en skylt med texten ”död åt alla judar”. Filmen gjorde att Disney omedelbart bröt kontraktet med 27-åringen. Strax därefter lade även Youtube Red ner hans kommande realityserie på sajten.
”Han fick sig en rejäl smäll.”, säger Ryan Detert, grundare och VD för techplattformen Influential till Forbes. Detert tror att större företag kommer att behöva tänka sig för innan de väljer att jobba med PewDiePie hädanefter – vilket kan påverka hans inkomst i flera år framöver.
Placeringen på listan påverkas bland annat av publikens storlek, räckvidd, virala succéer samt försäljning av produkter som till exempel böcker. Även de olika profilernas rykten har tagits med i beräkningen. Och det är just den punkten som gjorde att Kjellberg rasade ner ett steg. Forbes menar att ”hans varumärke tog skada tidigare i år när han inkluderade antisemitiskt innehåll i nio av sina videor”.
Det här borde ju inte komma som en blixt från klar himmel för Felix. Men i stället för att tagga ner en aning, tycker jag att han bara har blivit ännu mer uppkäftig och framför allt bitter efter den här tumultartade perioden. Nuförtiden handlar var och varannan video om hur sur han är på media eller Youtube. Kanske inte världens smartaste drag när man letar efter nya samarbetspartners.