Startsida / Inlägg

Ingen fest när ”Agents of Mayhem” räddar världen

av Per Landin
agentsofmayhem2
Foto: Deep Silver
Rate

Agents of Mayhem

Från 18 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: 599 kr

Utvecklare: Volition Inc.

Utgivare: Deep Silver

Hajpade ”Agents of Mayhem” är en skön flirt med gamla tecknade actionserier, men en betydligt sämre tredjepersonsskjutare.

Som barn under 90-talet levde jag i en slags utopisk fantasibubbla. Med parabolantenn och VHS-spelare hade jag tillgång till ett aldrig sinande utbud av tecknade tv-serier – de flesta halvtaskiga actionhistorier vars enda mål var att kränga leksaker. Därför känns det extra kul att sätta tänderna i något som så medvetet anspelar på denna nostalgi, där de goda pucklar på de onda och räddar världen.

”Agents of Mayhem” är en fristående uppföljare till Volitions omtyckta spelserie ”Saints Row”, med en lättsam approach och lite mer serieaktig stil. Vi får följa specialstyrkan MAYHEM där en samling frilansare ska besegra LEGION – en organisation som kryllar av superskurkar med en förkärlek till maktgalna skratt och världsherravälde. Spelplatsen är Seoul, Sydkorea, som i sann 2017-anda är en öppen värld. Jag får ta ut tre valfria agenter (det finns en hel uppsjö av dem) på flera uppdrag, för att sedan med jämna mellanrum återvända till huvudbasen och uppgradera deras förmågor.

agentsof_2

Spelet känns som ett hopkok av en gäng olika titlar, men den tydligaste inspirationskällan är ändå Overwatch”. Likt Blizzards shootinglir (som förvisso är förstaperson) har ”Agents of Mayhem” en utopisk och färgglad framtidsestetik – samtidigt som stridssystemet sneglat lite på sådant som ultimate abilities och skräddarsydda specialförmågor åt varje agent. Bäst är ändå de animerade mellansekvenserna som avlöser de olika uppdragen, och som på allvar ger känslan av en tecknad tv-serie.

Spelets stora svaghet, tråkigt nog, är det viktigaste momentet av dem alla. Striderna. Att peppra ändlösa vågor av LEGION-soldater är mitt största tidsfördriv och blir redan efter några timmar väldigt repetitivt, oavsett vilka agenter jag använder eller hur min spelstil ter sig. Eldfighterna känns tröga och blir en segway för att snabbt ta sig vidare till nästa animerade scen eller stycke dialog. Stundtals hänger sig kontrollerna eller slutar mystiskt att fungera. Att hjältarna dessutom kan meja ned oskyldiga civila utan några som helst konsekvenser lämnar en bitter eftersmak som inte hör hemma i världen, trots arvet från ”Saints Row”.

”Agents of Mayhem” har gott om självdistans och hade förmodligen passat utmärkt som actionserie på 90-talet. Som en tredjepersonsskjutare lämnar det mycket att önska.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB