Startsida / Inlägg

”Fortnite”-streamare tjänar över 4 miljoner i månaden

av Effie Karabuda
ninjafortnite
Skärmdump: CNBC/Foto: Epic Games

Streamern Tyler ”Ninja” Blevins drar in storkovan på sitt ”Fortnite”-spelande. Nu berättar miljonären om hemligheterna bakom succén. 

Nästan över en natt blev Tyler ”Ninja” Blevins världens största streamer. Med fler än 3,7 miljoner följare på Twitch, 5 miljoner prenumeranter på Youtube och 1 miljon fans på Instagram kan han ta ut en rejäl månadslön. Den 26-årige amerikanen säger att han tjänar över 4 miljoner kronor i månaden, rapporterar nyhetskanalen CNBC.

Det är free-to-play-spelet ”Fortnite” som verkligen har satt gamern på kartan. Bara förra veckan slog ”Ninja” tittarrekord när han bjöd in artisten Drake till sin sändning och de två samarbetade i battle royale-läget. Totalt fick han 10 000 nya prenumeranter i och med kändisvärvningen.

Den största delen av inkomsten kommer från tittare som prenumererar via Twitch Prime för omkring 40 kronor i månaden, samt från donationer. Blevins berättar för CNBC om hur han lyckades slå igenom.

”Jag bjuder på högklassigt gameplay som tittarna inte riktigt kan få från andra skapare. Det är väldigt svårt att bli bäst på ett tv-spel eller egentligen vad som helst.”, säger han.

Spelprofilen har också blivit populär tack vare sitt personliga tilltal.

”Jag är väldigt tramsig, om du kollar på mina streams gör jag imitationer hela tiden och galna rackartyg. Det är roligt att kolla på och en väldigt positiv miljö att vistas i.”

Innan ”Ninja” blev stor på Twitch lade han ner mycket tid på att streama och tävla i ”Halo”, samtidigt som han pluggade och arbetade på en snabbmatskedja. ”Fortnite”-stjärnan menar att det var viktigt för honom att fortfarande behålla ett framtidsfokus och satsa på utbildningen. Han ville inte ge upp allt för en spelkarriär.

”Ärligt talat, jag uppmuntrar alla till att göra det. Alla barn där ute, ni kan inte bara släppa allt för att leva på att spela tv-spel. Det här håller också på att bli ett väldigt konkurrenskraftigt karriärsval. Du måste se till att du säkrar din framtid medan du lägger ner extra tid på att streama.”

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB