Startsida / Inlägg

Svenskar tittar näst mest på e-sport i Europa

av Effie Karabuda
svenskaresport

Vi slukar e-sport som aldrig förr. En ny undersökning visar att svenskar är de näst största e-sportfansen på både Youtube och Twitch i Europa.

Sverige toppar e-sportmarknaden och är den näst största konsumenten i Europa, enligt en undersökning gjord av Paypal och analysföretaget Superdata. Studien har baserats på tittardata från Youtube och Twitch, rapporterar Di Digital.

Av de 20 europeiska länderna som undersökts är Ryssland etta och Danmark har roffat åt sig en tredjeplats. Totalt har Sverige en marknadsvolym på 254 miljoner kronor. Man har räknat volymen på köp av biljetter och varor relaterade till e-sport, samt intäkter på sponsorskap och varumärken.

Bortsett från Danmark ligger våra andra nordiska grannar i lä. Finland hamnar på en sjätteplats med 114 miljoner kronor och Norge är tia med sina 70 miljoner.

Man räknar med att e-sporten kommer att fortsätta växa kraftigt och nå sin kulmen år 2019. Då väntas den svenska marknaden vara värd omkring 350 miljoner kronor.

Taggar e-sport
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB