Startsida / Inlägg

Årets E3 kommer knappast att gå till historien

av Effie Karabuda
Foto: Youtube/Flickr
Foto: Youtube/Flickr

Det fanns inga vinnare på E3 2018. Bara förlorare. Årets konferenser kändes som en rad meningslösa tv-shopreklamer.

E3 2018 var ett sjunkande skepp som jag mer än gärna ville lämna. Men i stället tvingades jag se på när några av de största spelföretagen gjorde bort sig en efter en. 

Det började gå utför redan första dagen. Electronic Arts visade upp mobilspelet ”Command & Conquer: Rivals” med samma entusiasm som en 4-åring som får åka nyckelpigan på Gröna Lund för första gången. Fast vi alla förstod att appen egentligen fyllde lika lite syfte som en tv-shopreklam för Abtronix. Dessutom pågick det glättiga helvetet i vad som kändes som en halv livstid. Där och då fattade jag tyvärr inte att EA banade väg för fler besvikelser.

Xbox klarade sig visserligen med hedern i behåll och levererade en tung spelarsenal. Resten borde ställa sig i skamvrån. Bethesda hade varit en total flopp med sina små patchar hit och dit om det inte vore för den 37 sekunder långa inzoomningen på titeln ”The Elder Scrolls VI”. Square Enix bjöd på en halvtimme av ”visst räcker det med Tomb Raider och Kingdom Hearts?”. Ubisoft försökte haussa upp bortglömda titlar som ”For Honor” och tog in Joseph Gordon-Levitt och Elijah Wood i hopp om att distrahera med lite kändissvirr. Sony – som vanligtvis står för överraskningarna – hade en obehagligt nedskalad show.

Men värst av alla var ändå Nintendo. I början av presskonferensen utropade jag självsäkert att ”jag är nöjd bara jag får se Super Smash Bros.”. Det skulle jag aldrig ha gjort. Tidsförloppet i livechatten såg nämligen ut såhär:

18:18 Äntligen mer om Super Smash!!!

18:29 Börjar bli lite trött nu, hehe

18:35 MEN LÄGG NER NU

18:44 Det här är en mardröm

Jag såg hela mitt liv passera i revy när Nintendo gick in i detalj på varje – och då menar jag verkligen varje – ”Super Smash”-hjälte. Det var på den nivån att man pratade om kvinnliga Pikachus hjärtformade svans i typ fem minuter. Och berättade den omvälvande storyn bakom ansiktsbytet på den mest ansiktslösa karaktären någonsin – WiiFit-figuren.

Det är bara att inse att E3 2018 var ett riktigt mellanår. Tack och lov kan 2019 bara bli bättre.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Bea Blom
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB