Bergmark Elfgren inte rädd för göra snälla VR-spel
avFörfattaren Sara Bergmark Elfgren utforskar ny mark. Nu skriver hon manus till ”Ghost Giant” – ett VR-äventyr som är lite mjukare än vad spelvärlden är van vid.
När Göteborgsstudion Zoink började utveckla sitt nya projekt snubblade de över ett oväntat samarbete. En gemensam följare på Twitter parade ihop utvecklarna med Augustpriset-nominerade Sara Bergmark Elfgren, som bland annat skrivit ”Cirkeln”-trilogin med Mats Strandberg. Idag – lite mer än ett år senare – är författaren nästan klar med manuset till den kommande virtual reality-titeln ”Ghost Giant”.
– Jag tyckte att det var en sån briljant idé till ett VR-spel. Det är som att leka med ett dockskåp där själva hjälpandet är drivkraften. Känslan av att det man gör spelar roll för någon annan är väldigt belönande, förklarar Bergmark Elfgren till Aftonbladet Spela.
Den småputtriga staden Sancourt bjuder in till en Frankrike-inspirerad fantasyvärld med färgstarka karaktärer och överhängande feelgood-känsla. Spelaren får inta rollen som en osynlig jätte och beskydda det ensamma barnet Louis. Med VR-glasögonen på och med hjälp av kontrollerna kan man leda honom i rätt riktning och försöka lösa hans problem.
Spelet visades upp under E3-mässan i Los Angeles och sticker minst sagt ut bland alla gråbruna förstapersonsskjutare. Vilket kan avskräcka en del gamers.
– Olika personer har reagerat positivt på spelet, både äldre och yngre. Jag tror att mysiga spel tilltalar många. Sen finns det förstås de som blir anti så fort något är det minsta rosa. Men man slipper nog höra så mycket från dem, för de kommer knappast att spela spelet, ha ha.
Personligen har Bergmark Elfgren aldrig fastnat för onlinespel, eftersom att ”det inte är avkoppling att bli skjuten i huvudet av en 13-åring”. Hon har däremot spelat sedan barnsben och är förtjust i stora rollspel som ”The Witcher 3” och storydrivna singleplayeräventyr. Att skriva för spel är något hon har velat göra ett bra tag. Kanske var det också ett naturligt steg efter att ha redan betat av romaner, film, radio, teater, bilderböcker och serieböcker.
– Alla medier förmedlar information på olika sätt. I spel ligger mycket av njutningen även i alla små fåniga grejer man kan göra, som att plocka upp en låda och kasta den över ett hustak. Sånt blir extra läckert i VR, att man faktiskt kan interagera fysiskt med miljön. Virtual reality är också en sån outforskad mark där man kan experimentera utan att folk har fasta förväntningar.
Däremot är vissa aspekter av manusskrivandet lite mindre spännande. Ibland tvingas man skriva ledande repliker i stil med ”hm, jag undrar vad som finns bakom den där stenen…”.
– Det där kan man göra olika stiligt, men som spelare uppskattar jag samtidigt när det är tydligt vad man ska göra. Och jag har ju möjligheten att låta Louis säga till spelaren: ”nu går vi och gör det här”, så det finns ett ganska naturligt sätt att vara rak i kommunikationen.
Tv- och datorspel är inte direkt kända för sina högklassiga manus, då det är mer en regel än ett undantag att stapla klyschor på varandra. Men Bergmark Elfgren tror att det finns en stor outnyttjad potential.
– De klockrena manusen är ganska få, rätt ofta känner man ”ugh, nej men hörni”. Pengarna och tidspressen gör det säkert svårt, så jag fattar varför det lätt blir som det blir. Särskilt om man ska skriva örtielva sidouppdrag. Sen finns det många historier som man inte har berättat i spelform än. Jag tycker det sker en utveckling åt det bättre hållet hela tiden.
Från Zoinks håll har samarbetet med ”Ghost Giant” inneburit att de haft tillgång till en väldigt tillgänglig författare. Ofta brukar spelföretag nämligen ta in en utomstående person som enbart jobbar med repliker. Den här gången provade man på något annat.
– Jag fick hitta på grundstoryn och vilka huvudpersonerna är. Sedan har vi haft en dialog hela tiden och det har kommit idéer från Zoinks håll som även berör berättelsen. Samarbetet har varit jättefint och tillitsfullt. Jag har ett haft ett helhetsgrepp om spelets narrativ och även kunnat uttrycka åsikter om pussel och sånt också.
Men även om Sara Bergmark Elfgren har gett input på många olika aspekter är hon tacksam över att få slippa pilla med det tekniska.
– Det är fantastiskt att jobba med folk som vet vad de gör, och jag har ingen aning om hur man gör deras jobb. Och själva ”om man tycker på den här knappen så kommer en hiss”-aspekterna av spelet är jätteroliga när man kör det, men jag skulle tycka det var skittråkigt att komma på såna detaljer. Tack och lov finns det folk som är bra på sånt. Jag känner att jag har det roligaste jobbet. Förhoppningsvis är det så de andra känner också, ha ha.