Startsida / Inlägg

”Doom 2”-mysteriet äntligen löst – efter 24 år

av Effie Karabuda
doomsecret

I 24 år har en hemlighet i ”Doom 2” varit omöjlig att låsa upp. Men koden knäcktes till slut av en envis gamer. 

Människor världen över har försökt och försökt sedan 1994. Men ingenting har fungerat. En hemlig teleporteringsstation på karta 15 i skjutarspelet ”Doom 2” har inte gått att aktivera – om man inte använt sig av fusk. Det räckte inte att bara ställa sig på den utpekade plattan, utan man behövde hitta ett annat lite mer invecklat tillvägagångssätt.

Speedrunnern Zero Master lyckades – efter en ihärdig kamp – lista ut att man var tvungen att bli knuffad ovanpå teleportern av en fiende. Först då kunde den sättas igång. Det låter enklare än vad det är, då man behöver köra en riktig katt-och-råtta-lek för att lösa mysteriet. Denna bragd gjorde att Zero Master blev den första någonsin att klara 100 % av ”Doom 2”.

Spelets skapare John Romero hyllade gamern på Twitter och bekräftade att han hittat rätt lösning.

”Grattis Zero Master! Äntligen, efter 24 år!”, skriver Romero.

Här kan du kolla in tricket i sin helhet.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB