”Doom 2”-mysteriet äntligen löst – efter 24 år
avI 24 år har en hemlighet i ”Doom 2” varit omöjlig att låsa upp. Men koden knäcktes till slut av en envis gamer.
Människor världen över har försökt och försökt sedan 1994. Men ingenting har fungerat. En hemlig teleporteringsstation på karta 15 i skjutarspelet ”Doom 2” har inte gått att aktivera – om man inte använt sig av fusk. Det räckte inte att bara ställa sig på den utpekade plattan, utan man behövde hitta ett annat lite mer invecklat tillvägagångssätt.
Speedrunnern Zero Master lyckades – efter en ihärdig kamp – lista ut att man var tvungen att bli knuffad ovanpå teleportern av en fiende. Först då kunde den sättas igång. Det låter enklare än vad det är, då man behöver köra en riktig katt-och-råtta-lek för att lösa mysteriet. Denna bragd gjorde att Zero Master blev den första någonsin att klara 100 % av ”Doom 2”.
Spelets skapare John Romero hyllade gamern på Twitter och bekräftade att han hittat rätt lösning.
”Grattis Zero Master! Äntligen, efter 24 år!”, skriver Romero.
Secret explained: A secret teleporter is marked as a discoverable ”secret”, but when you touch it, you never enter the sector. So you would never get inside the teleporter sector to trigger the secret. The only way to trigger this secret is to be pushed by an enemy into it! #doom
— ???? ?????? (@romero) August 31, 2018
Här kan du kolla in tricket i sin helhet.